Használt kamion vásárlása - próbakör
Használt kamion vásárlásakor több részletre is oda kell figyelni, mielőtt meghozod a végleges döntést. Ahhoz, hogy maradéktalanul elhatározhasd magad, a külső és a belső szemle után kérj próbakört a jármű tulajdonosától, hogy tényleges használat közben is megtapasztalhasd a működését.
A próbakörön mindenképp a vevőjelölt vezessen, így érezheti a kuplung, a kormány holtjátékát, a váltás könnyűségét, a motor rugalmasságát. Menet közben búgó hangot adhatnak a kopott kerékcsapágyak, a váltó, jó fül kell ahhoz, hogy a vezető kiszűrje a zajok eredetét. A rossz úton feltűnő hangokat kiadó kasztni sok kilométerre, a lemezek és hegesztések fáradtságára utalnak. Az automata váltónál figyelni kell a váltások puhaságát, a nagy rántás, a kis gáz ellenére késői felváltás közelgő tönkremenetelt jelezhet. Csakúgy, mint ha megállva a váltókart szinte erőltetve lehet csak átbillenteni. Az automata váltók hidraulikus tengelykapcsolóját is lehet tesztelni, bal lábbal taposni kell a féket, jobbal felpörgetni a motort, miközben a váltó „D”-állásban van. Típustól függően a motorfordulat még padlógáznál sem emelkedik 2000-3500 fölé, ha jó a szerkezet.
Fékezni sem árt, elhanyagolt autók erős fékezéskor félrehúznak, viszont a csikorgó fék nem utal nagy bajra, valószínűleg csak az utángyártott fékbetétek keményebbek a kelleténél. A blokkolásgátlóval szerelt autóknál ki kell próbálni a vészfékezést, hogy kiderüljön működik-e az ABS - a lüktető fékpedál bizonyítja az ABS életkészségét. A blokkolásgátló mellett érdemes végigpróbálni az összes elektromos felszerelés működését is.
Amennyiben a próbával is elégedett voltál, még nagy feladat vár rád. A kocsi után ellenőrizni kell az azonosítószámokat, a forgalmiba bejegyzett alváz- és motorszámot keresve az autón. Jó 10-15 éve használnak a gyártók gravírozott motorszámokat, ezek korrodálódhatnak, de beütött szám is lehet fura, olasz kocsiknál nem kell megijedni, ha a motorszám karakterei nem katonás sorban követik egymást, ez gyári jellegzetesség. Aki nagyon ad magára és rendelkezik festékvastagság-mérővel, az körbeszimatolhatja az alvázszám környékét beavatkozást keresve - a gitteléstől vastagabb bevonat leleplezheti a csalást. De ezt a fajta vizsgálatot már jobb az eredetiség-vizsgálókra bízni.
Ha mindezen is túlestél, és megbizonyosodtál róla, hogy a jármű megfelelően működik, jöhet a papírmunka és a vásárlás!
Amennyiben szeretnél további információkat kapni a használt tehergépjárművekről vagy karbantartásukról, keress minket a Cargobull Szerviz honlapján vagy kövesd a Cargobull Szerviz Facebook oldalát!