Használt kamion vásárlása - belső szemle
Ahogy korábbi bejegyzésünkben írtuk már, használt tehergépjármű vásárlása esetén több fázist is át kell tekintenünk a végső döntés meghozatala előtt. A külső szemle után lássuk, milyen részeket kell alaposan szemügyre vennünk a jármű belsejében.
Ahhoz, hogy biztosan jól válasszunk, több szempontot is figyelembe kell vennünk.
Motortér
Abban az esetben, ha gyanúsan orrsérülést szenvedett korábban a jármű, a motorháztetőt felnyitva elsősorban a főtartók és a homlokfal-zárhíd állapotát kell vizsgálni. A szürke vagy mattszínű motortér nem javításra utal, az olcsóbb gyártásért a gyárak nem a külső lemezeken használt drága lakkal fényeznek belül.
A megrogyott hossztartójú tehergépjárműveket ott kell hagyni, csakúgy, mint azokat, amelyeknél a hűtő, a víztartályok és egyéb kisegítő elemek tartói sérültek, görbültek vagy javítottak, illetve a műanyag motortakaró és belső légterelő elemek repedtek, töröttek, hiányosak. Ez mind olyan jel, amely nagyobb sérülésre utal, mert a sok kis sérült, de még funkcióját ellátó alkatrészt a nagy költség miatt nem cserélték le.
Ha viszont csak a lámpák, a hűtőrács tartói sérültek, lehet alkudni.
Kormány és váltó
A szimeringek, a féltengelyek csatlakozási pontjai körüli olajpárból és olajfoltokból már hosszú üzemidőre lehet következtetni, a szimmeringek és tömítések jellemzően legalább 100 000 km lefutása után fáradnak szivárgóra. De jobb ezt látni, mint egy tisztára mosott motort, amelynél lehet, hogy a tisztaság oka éppen a hibák elfedése.
A kormányt rángatva érdemes meghallgatni a kormánymű állapotát, a kopogás nem jó jel, de, ha csak gömbfej kopog az nem nagy költséggel javítható, és nem feltétlenül utal nagy igénybevételre. A kocsit sebességbe téve és a zárhídnál fogva előre-hátra megmozgatva érezhető az erőátviteli rendszer állapota, a nagy kilengés kopottságra utal, a kismértékű bőven belefér az alkatrészek természetes illesztési holtjátékába.
Csomagtér
A csomagtér a hátul történtekről mesélhet. A kárpitok alatt, a csomagtér padlóján, a hátfal-padlólemez-sárvédő találkozási pontjainál összerepedezett, kitágult tömítőanyagok és gittek nagyobb sérülésre utalnak, az autó a sérült bevonatrendszer miatt idő előtt rozsdásodni fog.
A törött kárpitelemek, műanyagok szintén nagyobb balesetről árulkodnak, az járművet ott kell hagyni, kivéve ha szép javítással párosulva nagyon kedvező az ára. Ilyen esetekben érdemes az átlag piaci árnál legalább 20 százalékkal kedvezőbbet kérni.
A csomagtér vizesedésére is figyelni kell, a dohos, átázott kárpitok korróziót feltételeznek.
Utastér
Az utastérben szintén a hiányos, repedt kárpitelemek és a beázások utalhatnak balesetes múltra, de az eltérő évszámjelölésű biztonsági övek, üvegek is árulkodhatnak a javításról.
Az ülések állapota, főképp a vezetőülésé a futott kilométerek számára utalhat, kiült, felszakadt oldalpárnájú üléses kocsi sokat látott már. A pedálgumik testsúlytól függetlenül kopnak, mintájukat jórészt elveszítve utalhatnak az elhasználtságra. Mikor a pedálkopottság kevesebb kilométerrel társul, az nem mindig csalást jelent, a kocsit jobban igénybe vevő, strapás városi használat is okozhatja. Hasonlóan az elhasználtságot mutathatják a szakadozott váltószoknyák és a kifényesedett kormányok is.
Abban az esetben, ha mindezeket átnéztük és úgy érezzük a külső szemlével együtt, hogy mindenképpen ezt a tehergépjárművet szeretnénk megvásárolni, kérjünk próbakört az eladótól, hiszen tényleges futás közben derül ki a legtöbb információ a járműről!
Amennyiben szeretnél további információkat kapni a használt tehergépjárművekről vagy karbantartásukról, keress minket a Cargobull Szerviz honlapján vagy kövesd a Cargobull Szerviz Facebook oldalát!