Menü

Blog

Vezetés, utazás, hosszú utak megtétele

Veszélyhelyzetben, vészhelyzetben is észnél - közúti stresszhelyzetek, ahogyan a sofőrök látják

A közúti közlekedésre teljesen jogosan mondjuk: veszélyes üzem, hiszen a háborúkon kívül egyetlen más emberi tevékenységnek sincs éves szinten hozzávetőleg egymillió áldozata. Okai első sorban a túl nagy sebesség, az emberi figyelmetlenség, felelőtlenség, a vezetéstechnikai hibák és a haladó gépjárművek, egymás közötti nem biztonságos távolsága. Bizonyára a legtöbb kamionvezetőnek tucatnyi közúti horror sztorija van, sokan egy-egy nagyobb szörnyűség után a pályát is elhagyták végleg, mert nem elég több helyre figyelni, a professzionális gépjárművezető mindenre figyel. A túl gyors és túl sűrű európai forgalomban bőven akad váratlan, veszélyhelyzet, amelyben a gépkocsivezetőnek a tőle telhető legjobb szinten helyt kell állnia, ha nem akarja saját és mások életét veszélyeztetni. Sorra vettük, hogy szerintük mik azok a tényezők, amelyekben a hivatásos gépkocsivezetők is időnként megijedtek, vagy elbizonytalanodtak. Olyan szempontokat is figyelembe vettünk, amelyek állandó veszélyforrást jelentenek az utakon. Névtelen terv (11) Beláthatatlan útviszonyok – köd, sűrű csapadék János harmincöt éve kamionozik, elmondása szerint mindent tud az utakról és mindennel találkozott már, ami csak lehetséges a sztrádákon, egyszer még egy sérült kecskegidát is megmentett, amikor az egy út menti fán fennakadt. János szerint semmi sem lehet olyan kegyetlen az utakon, mint a sűrű és átláthatatlan köd. Azt mondja, az teljesen megszokott lett, hogy szinte ősztől tavaszig, reggelente szembe kell néznie azzal, hogy az orráig sem lát. Szerinte a legtöbb közúti baleset abból fakad, hogy a sofőrök nem kezelik eléggé higgadtan és éberen a kialakult helyzetet. Azt mondja, hogy a legszörnyűbb látási viszony is megúszhatóak lennének baleset nélkül, ha folyamatosan figyeljük a körülöttünk haladó forgalomra, gyorsan hozunk jó döntést, ugyanakkor óvatosak és előzékenyek vagyunk. Nagyméretű gépjármű vezetőjeként gyakran húzódik le, hogy elengedjen másokat. Szerinte a kamionosokat nem csak azért nem szeretik, mert „sok helyet foglalnak és lassúak” hanem mert nem elég előzékenyek. Ha megdől a bizalmi elv A kaposvári Gyurkó Gábor a legveszélyesebbnek – közel tíz éves pályafutása során – töretlenül azt gondolja, amikor is a közlekedők figyelmen kívül hagyják a bizalmi elvet. A bizalmi elv ugyebár a KRESZ-ben azt jelenti, hogy minden közlekedő számíthat rá (bízhat abban), hogy mások is megtartják a közlekedés szabályait, és úgy közlekednek, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon. A "bizalmi elv" alkalmazása a biztonságos közlekedés feltétele. A "bizalmi elv" lényege, hogy minden közlekedő ismeri és betartja a közlekedés szabályait. Gábor szerint szinte minden probléma forrása ez, az autósok és a kamionosok gyakran nincsenek tekintettel egymásra, olyannyira, hogy gyakorlatilag veszélyeztetik a másik életét. Azt mondja egyszer kishíján felborult több tonnás szállítmányával együtt, amikor egy mögötte lévő kamionos előzésbe kezdett (!), de már nem fért be a szembe jövő autó előtt, így teljesen leszorított a csomagterével az útról. „Pusztán a higgadtságomnak és a vezetési rutinomnak köszönhettem, hogy egyben megtudtam állítani a saját szerelvényemet, és hogy megtudtam akadályozni, hogy beboruljak az árokba. De nagy szerencsém is volt, egyszerűen vigyáztak rám odafentről, mert ez egy ijesztő helyzet volt.” A fáradság démona, amit néha lehetetlen elzavarni A fáradsággal való küzdelem minden kamionosnak mást jelent és mindenkinek más taktikái vannak arra, hogy hogyan küzdjék le azt. Egy betartandó szabály azonban közös, eleget kell pihenni! Akkor is, ha az idő sürget! Néha egy-egy óra plusz alvás is csodát tehet. A volán mögött számtalanszor alszanak el gépjárművezetők, és ezzel halálos veszélybe sodorják önmagukat és a közutakon közlekedőket. Sokan az evésre, a folyamatos vízivásra, rágózásra esküsznek, de ma már számtalan bluetoothal összekapcsolható éberségi alkalmazás is létezik, amelyek érzékelik, ha reakciónk lassul, így azonnal ébreszteni kezdenek. Támadások, bűncselekmények A régóta úton levő kamionosoknak általában van pár durva történetük közúti támadásokról, rablásokról és egyéb őket ért bűncselekményekről. Nem árt, ha van az utastérben valamilyen önvédelmi eszköz, hitelesített paprikaspray például. Több kamionos számolt be arról, hogy egy-egy közúti támadás kishíján az életükbe került. A gépjármű vezetőjét nem csak súlyosan megkárosítják, ezáltal kiszolgáltatottá teszik, hanem bizonytalanabbá is, hiszen egy-egy ilyen sokk teljesen felborítja a sofőr korábbi biztonságérzetét, reakció idejét. Nagymennyiségű készpénzt, mindig olyan helyen tartsunk, ahol nagyon nehezen megtalálható. Figyeljünk magunkra, figyeljünk másokra Az utakon soha, senki sincs biztonságban, de egy elmondható, hogy aki gépjármű vezetésre adja a fejét, az az első pillanattól kezdve felelős embertársai és saját életéért is, kötelessége körültekintőnek és biztonságosnak lennie. Ne szégyelljünk segítséget kérni pszichológustól vagy egyéb szakembertől, ha úgy érezzük, egyedül nem tudunk feldolgozni egy egy sérelmet, problémát, vagy traumát. Ma már ez teljesen elfogadott! Vigyázzunk magunkra és egymásra!