Véget ért kamionosok kedvezményes tankolás
„Annak ellenére, hogy a Közúti Fuvarozási Árindex-et negyedévente kalkuláljunk teljeskörűen, az elmúlt három hétben bekövetkezett extrém gazdasági hatások arra késztettek, hogy márciusi adatokkal frissítsük 2022-es előrejelzésünket. Március elején az EURO árfolyam és a nyersanyagárak is rendkívüli kilengéseket mutattak, nem is beszélve a hazai üzemanyagár korlátozás változásairól. A célunk, hogy hirtelen és nagy változások esetén is segítsük a közúti szerződések résztvevőit, a megbízókat, a fuvarozókat és a szállítmányozókat abban, hogy pontos, objektív számokat használhassanak az üzleti döntéseikhez, megállapodásaikhoz. További fontos változás, hogy együttműködést kötöttünk a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), legnagyobb taglétszámú szakmai civil szervezettel annak érdekében, hogy a rendszeresen közreadandó KFX-be beépíthessük a folyamatosan karbantartott személyi jövedelem indexüket” fejtette ki Lajkó Ferenc a DigiLog Consulting ügyvezetője.
A 7,5 tonnát meghalód kamionok estében Március 13-tól eltörölt ár-stop önmagában is komoly költség sokkot okozhat a hazai gazdaságban, hiszen csak ennek a hatása a belföldi fuvarozásban 14,3%-os, a nemzetközi fuvarozásban pedig 10,9% azonnali áremeléssel kompenzálható!
Ha az összes költségelem változását vizsgáljuk (beleértve az előbb említett ár stop megszűnését, a gyengülő forintot, a munkabérek, a járművek, az autópálya díjak és az egyéb költségek), akkor a
Közúti Fuvarozási Árindex aktuális, becsült értéke2022-re vonatkozóan (2021=100%):
Nemzetközi közúti fuvarozás esetében:118,6%
Belföldi közúti fuvarozás esetén: 124,8%
Ez az érték azt jelenti, hogy a 2021-es bázishoz képest, a 2022-ben jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 18,6%-os, a belföldi közúti fuvarozás esetében pedig 24,8%-os díjemelés kompenzálná.
A március eleji adatokkal frissített értékek azt mutatják, hogy korábbi, 10% körüli becslésünkhöz képest is drámaian nőhetnek a közúti fuvarozási árai a tavalyi évhez viszonyítva, elsősorban a kőolaj világpiaci ár növekedésének, a forint extrém gyengülésének és a hazai ár maximum fuvarozók számára történő megszüntetésének (7,5 t feletti nagy teherautók esetében) köszönhetően. 2022 évre vonatkozóan a belföldi fuvarozás akár 25%-al is többe kerülhet, mint 2021-ben. A nemzetközi fuvarozás költségeinek emelkedését tompítja kissé a számukra kedvező forint gyengülés és a külföldi tankolások aránya, de így is 19%-os ár növekedés indokolt a megnövekvő költségek kompenzálására a tavalyi bázishoz képest. Természetesen a helyzet gyorsan változhat a becsléshez képest is, de az első negyedéves tényszámok pontos képet mutatnak majd, melynek publikációját 2022.05.11-re tervezzük.
„Az a nemzetközi fuvarozó, aki nem emelt idén legalább 18%-ot (belföldi fuvarozó esetében 24%-ot) néhány hónapon belül tönkre mehet! Azok a megbízók, akik nem fogadják el ezeket a jogos emeléseket rövid időn belül elveszíthetik fuvarozó partnereiket és kapacitás nélkül maradhatnak” Ekkora árváltozások pedig az egész gazdaságra és a mindennapi életünkre is hatást gyakorolnak, hiszen a szállított áruk több, mint 70%-át közúton továbbítják így a növekvő fuvardíjak szinte minden termék árában megjelennek majd” -zárta a tájékoztatót a szakember.
Forrás: trans.info