Vámpapírok a süllyesztőbe? Így működhetnek a folyamatok a teljes digitalizálás után
Az AEB logisztikai informatikával foglalkozó cég és a Fraunhofer Intézet a vámeljárás teljes digitalizálásán dolgozik. Ehhez a blockchain technológiát akarják kihasználni.
A blockchain, vagyis a blokklánc nem más, mint egy szétszórt adatbázis. A rá épülő alkalmazások először a pénzügyi, adatvédelmi, IT, egészségügyi és energetikai ágazatokban kerültek felhasználásra, most pedig egyre gyakrabban nyitnak az irányában többek között a logisztikai operátorok.
A zavaroknak ellenálló tranzakciónyilvántartás felhasználható a küldemények követésére, dokumentációk készítésre és fizetések rögzítésére. A főbb előnyök az adatok rögzítése az interneten központi számítógépek nélkül, valamint a tranzakciók naplózása vagy könyvelési adatok tárolása a hálózaton kriptografikus algoritmusok segítségével.
A Maersk vállalatnál győzködnek, hogy a blokklánc felhasználása nem csak megkönnyítheti pl. egy adott konténer megtalálását, de megmutathatná a vámdokumentumok státuszát és a fuvarleveleket. Az Agility pedig a blokkláncnak köszönhetőn akarja fejleszteni a szállítási láncait személyre szabott megoldásokat kínálva a légi, tengeri és közúti logisztikában, raktározási szolgáltatásokban, disztribúcióban, és a speciális logisztikai projektek kiszolgálásában.
A blokklánc technológiát a vámszolgálatok és a határőrség is felhasználhatja, biztosítva a hozzáférést minden szükséges adathoz, információhoz és dokumentumhoz. Tehát mindenhez, ami szükséges az export-import tranzakciók előkészítéséhez, a vámkezeléshez, és a megfelelő ellenőrzések végrehajtásához.
A papíroknak befellegzett?
A logisztikai szektor számára dolgozó AEB informatikai cég és a Fraunhofer Intézet jelenleg a blokkláncra épülő globális vámformalitási megoldáson dolgozik. A partnerek bejelentették, hogy a céljuk egy teljesen digitális, és nagymértékben automatikus vámkezelési eljárás kidolgozása. Éppen ezért szeretnének minden vámdokumentumot digitális formában közzétenni, és elérni, hogy a papírforma elveszítse létjogosultságát.
Az alkalmazott blokklánc-technológiának lehetővé kell tennie a digitális dokumentumok biztonságos tárolását a tranzakcióban résztvevő valamennyi fél számára, valamint – kapcsolódva az áruk fizikai mozgásához – azok szisztematikus frissítését. Ez azt jelenti, hogy a tartalmuk bármely pillanatban hozzáférhető lenne az exportőrök (feladók), az importőrök (címzettek), a logisztikai operátorok, a fuvarozó cégek és a vámszervek számára.
Eddig az áru címzettje jellemzően nem kapcsolódott be digitálisan az egész folyamatba, tehát sok fontos információt jellemzően a szállítmánnyal kap meg, és jellemzően papírformában. Gyakran digitálisan még újból be kell adnia az adatokat regisztráció céljából, ami azt jelenti, hogy sok embert kell bevonnia a folyamatba. Az elektronikus dokumentumnak köszönhetően az illetékes és hatáskörrel bíró vámhivatal automatikusan megerősíti, hogy az export engedélyezett.
Éppen itt kezdődik a mi projektünk. Konzekvensen szeretnénk digitalizálni az exportot kísérő dokumentumokat az egész folyamatban. Így minden résztvevő félnek biztosított lenne az átláthatóság a kezelési folyamat során, korlátozva ezzel az időigényes kézimunkát. A vizsgálatok is átkerülhetnének a digitális térbe – emelte ki a szakmai sajtónak tett nyilatkozatában Ulrich Lison, külkereskedelmi szakértő és az igazgatótanács tagja az AEB-nél.
Van igény
A projekt a Blockchain Europe kutatási kezdeményezés része. Az ötletgazdák nem rejtik véka alá, hogy további ösztönzés volt számukra nem csak az exportőröktől és az importőröktől származó információ, de a Brexittel kapcsolatos, a kereskedelem számára meglehetősen problémás kérdések is (nem kevés olyan cég van, aki először szembesül a vámkezelési kihívásokkal a külkereskedelemben).
A Blockchain Europe kutatási kezdeményezés 2020-ban indult, és a blokklánc alapú vámkezelési projekt idén tavasszal indult. A befejezését 2023-ra tervezik.
trans.info