Menü

Blog

Iparági hírek

Tehergépkocsi-konvojozási kísérlet a DAF közreműködésével

A konvojozás lehetővé teszi, hogy a tehergépkocsik szorosan kövessék egymást, ami csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást, valamint gördülékenyebbé teszi a forgalom áramlását, az ehhez használt fejlett vezetéstámogató rendszerek pedig javítják a közlekedésbiztonságot.
A kísérlet révén az Egyesült Királyság szeretne tapasztalatokat szerezni ezzel az innovációval, amely javíthatja a közúti szállítás hatékonyságát.

A technológia élenjárója 2015 óta

A DAF Trucks 2015 eleje óta a tehergépkocsi-konvojozás technológiájának élenjárója, amikor is a vállalat bemutatta a tehergépkocsi-konvojozásról szóló EcoTwin projektet az NXP Semiconductors félvezetőgyártóval, a TNO-val és a Ricardo biztonsági intézettel közösen. Azóta a DAF tesztsofőrjei mérföldek tízezreit tették meg európai közutakon és a DAF legkorszerűbb színvonalat képviselő tesztpályáján egyaránt, hogy a vállalat folyamatosan fejleszthesse a tehergépkocsi-konvojozási technológiáit. A DAF 2016-ban sikeresen részt vett az Európai Tehergépkocsi-konvojozási Kihívásban (European Truck Platooning Challenge), amelyet Hollandia infrastruktúrafejlesztési és környezetvédelmi minisztériuma kezdeményezett. „Nagy megtiszteltetés a DAF számára, hogy részt vehet az Egyesült Királyság kormánya megbízásából a TRL által vezetett közúti tesztelésben, amelyet egy három tehergépkocsiból álló konvojjal végeznek majd” – mondta Ron Borsboom, a DAF Trucks igazgatótanácsának termékfejlesztésért felelős tagja. „A kísérletek segítenek nekünk jobban megérteni és megismerni a konvojozás nyújtotta előnyöket, ugyanakkor támogathatjuk a közlekedési minisztériumot annak megmutatásával, hogy a konvojozás mennyire javíthatja a közúti szállítás hatékonyságát. De szeretném leszögezni: magától értetődően még nagyon sok műszaki fejlesztési feladat áll előttünk, mielőtt a konvojozást bevezethetjük a piacra. Azonban ez a kísérlet egy fontos és szükséges lépés, amelyet meg kell tennünk” – árulta el.

Szinte minden automata

A konvojozásban a nagyon fejlett Wifi-P, radar és kamerák segítségével két (vezeték nélkül) összekapcsolt jármű kis követési távolsággal haladhat egymás mögött. A konvoj élén haladó tehergépkocsitól származó vezetési adatok használatával a többi jármű automatikusan tud gyorsítani, fékezni és kormányozni is.

Környezetvédelem és biztonság növelés

Az automatikus fékezés amellett, hogy javítja a közlekedésbiztonságot, lehetővé teszi a szerelvények közötti követési távolság maximális csökkentését, ami a kedvezőbb légáramlás révén akár 10 %-kal is csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást, és hasonló mértékben a CO2-kibocsátást. Ugyanekkora előny a forgalom áramlásának javulása a többi közlekedő számára, mivel a konvojozó tehergépkocsik nem előzgetik egymást. A fejlett vezetéstámogató rendszerek mindig éberek, így 25x gyorsabban reagálnak, mint egy élsportoló, segítve ezzel a különböző balesetek elkerülését.

Még szükség van járművezetőre

A tehergépkocsi-konvojozás nem helyettesíti a járművezetőt, így a munkahelyek elvesztésétől sem kell tartani. Minden tehergépkocsi fülkéjében kell ülnie valakinek, hiszen az alsóbbrendű utakon vagy lakott területen belül pedig a járművezetőnek kell irányítania a tehergépkocsit. A tehergépkocsi-konvojozás elsősorban a főutakon és autópályákon végzett hosszú távú fuvarozás számára hatékony megoldás, de még ott is speciális továbbképzést kapnak majd a járművezetők, hogy szükség esetén hogyan vegyék át az irányítást, illetve hogyan végezzenek egyéb munkával kapcsolatos tevékenységeket.

DAF DAF Hungary Kft.