Olyan KRESZ helyzetek, táblák, szabályok amiket biztos nem találtál volna ki
A korábbi KRESZ-el kapcsolatos bejegyzésünkre való tekintettel, összegyűjtöttünk még néhány érdekességet, kérdést, ábrát a KRESZ világából, amiken bizonyára te is el fogsz gondolkodni.Kezdjünk bemelegítésként egy-két KRESZ szituációval!
Az alábbi képről sokan hinnék azt, hogy hibátlanul képesek felállítani a sorrendet, hogy ez igaz-e ? Mindjárt kiderül. Tedd próbára tudásod te is! Az alábbi estben sokan azt gondolták, hogy az ‘A’ és a ‘C’ jelzésű jármű egyszerre kanyarodhat, ugyanis nem keresztezik egymás útját. ‘B’ a jobbkéz-szabály szerint addig nem indulhat, amíg a motoros ki nem kanyarodott. Szóval ‘A’ és ‘C’ egyszerre, aztán ‘B’. Holott a helyes válasz a következő: a kereszteződésnél A, B és C a sorrend. A teherautónak akkor is meg kell várnia a kanyarodási szabály szerint a szembejövőt, ha annak előbb elsőbbséget kell adnia a motorosnak.Mikor már körvonalazódni kezdődnének a válaszok, jönnek a körforgalmas helyzetek. Kinek van vajon ebben a helyzetben elsőbbsége?
Alapból rosszul hajtott be a két autós a körforgalomba, hiszen a kék íven haladó járműnek kellene kívül mennie, a pirosnak pedig belül. De ha már hibáztak, nincs mit tenni, ilyenkor vajon kinek van elsőbbsége? A legkézenfekvőbb magyarázat az lehet, ha megkülönböztetünk lakott területen kívüli és belüli helyszínt. Ha lakott területen kívüli, akkor a külső sávban haladó autó (zöld) nem előzhet jobbról, viszont a belsőből a másik nem tud kisorolni, így hát patthelyzet alakul ki. Ha azonban lakott területen belül van az említett szituáció, akkor a külső autó (zöld) elmehet a belső (sárga) mellett, a párhuzamos közlekedés szabályai szerint; ilyenkor, mivel amúgy is ő van jobbról, a jobbkéz-szabály szerint neki van elsőbbsége, tehát a külsőnek. A belső autó kékkel rajzolt tervezett nyomvonala pedig eleve szabálytalan, ha nincs felfestés, besorolás rendjét jelző tábla, akkor neki előbb ki kell sorolni a külsőbe, csak onnan kanyarodhat ki – ez is KRESZ-hiba különben, a többsávos körforgalom nagyon modern dolog, még nem volt idő végiggondolni a szabályait odafent.Tudod-e mit jelez az alábbi tábla?
Ennek megfelelően ki kellett alakítani az útvonalakat ahhoz, hogy zökkenőmentes legyen a tesztüzemmód. Ezek a táblák is ezt szolgálják: a 2,5 kilométerenként kihelyezett kör alakú táblák az önvezető autóknak jelzik, hogy jó helyen járnak, nem tértek le a kijelölt útszakaszról. De nem csak az autópályán engedik szabadjára az autonóm járműveket, már olyan akadályokkal is meg kell küzdeniük, mint a piros lámpák és a kereszteződések.Hamburg, München, Ingolstadt, Braunschweig, Drezda és Düsseldorf az a hat város, amelyekben már városi körülmények között tesztelik az önvezető gépjárműveket.
Végezetül pedig, miszerint tudjuk azt, hogy a biztonság az első, így legutoljára hagyjuk azt a kérdést, hogy mikor nem kötelező bekötni a biztonsági övet a KRESZ szerint?
Egyértelműen mindenki számára köztudott, hogy a biztonsági öv használata a jármű összes ülésében kötelező (elől, hátul egyaránt), független attól, hogy lakott területen belül vagy kívül utazunk. Ha nem kötöd be magad, vagy helytelenül használod az övet, akkor sofőrként és utasként is pénzbírságot kaphatsz, ha ezt a rendőr vagy egy okoskamera észreveszi. Autópályán 20 000 forint a büntetés, de lakott területen belül 10 000 , míg lakott területen kívül is elég magas összeg, 15 000 forint. Természetesen nem csupán a vezető, hanem utasa, utasai is büntethetők, akik az öv becsatolását elmulasztották. De van néhány kivételes eset, amikor nem kötelező a biztonsági öv használata:- ha az üléseket gyárilag biztonsági övvel nem szerelték fel
- a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének
- annak, aki erről orvos által kiállított igazolással rendelkezik
KRESZ tábla amiről az életbe nem találod ki mit jelent
Tudod, hogy mikor nem kötelező bekötni a biztonsági övet?
Három KRESZ helyzet, amire sokan nem tudják a megoldást