Okos vezetési tippek a fogyasztás csökkentéséhez
Ha üzemanyag spórolásról van szó mindenkinek van valami saját praktikája, hogy hogyan takarékoskodik. Ezen kívül azért nem árt tudni, hogy vannak tényleges módszerek is arra, hogy hogyan takarékoskodjunk az üzemanyaggal. Az autonav!gator.hu -n Katona Mátyás szakértő összeszedte, hogy mik is ezek pontosan. Motormelegítés – hanyagoljuk Mivel a fogyasztás jelzőszáma a liter/100 km, egyértelmű, hogy álló helyzetben nem érdemes járatni a motort. Még a legkeményebb hidegben sem kell teljesen bemelegíteni, nem csak üzemanyag-pocsékoló, a motor számára sem hasznos, ha álló helyzetben melegítjük, ugyanis alapjáraton lassabban melegszik, mint emeltebb fordulaton. Finom gázzal, legfeljebb 3000/percig, de inkább csak 2000-2500-ig forgatva hideg motorral is nyugodtan el lehet indulni. Ha az autó hóval, jéggel borított, inkább kényelmi szempontból érdemes beindítani a motort, a jégmenetesítésben sokat segít az ablak fűtőszála. Minimális melegítés persze kell, nagyjából annyi, amennyi idő alatt bekötjük biztonsági övünket, kényelmesen elhelyezkedünk az autóban – legfeljebb fél perc. Motormegállítás – hosszabb pirosnál érdemes Sajnos ritka az olyan jelzőlámpa, ami a „Motor ki”, „Motor be” feliratokkal tippet ad a motor megállításához. Ám gyakran bejárt útvonalain mindenki kiismerheti a lámpákat, hogy melyik mennyi ideig tart s ahol 20 másodpercnél hosszabb a várakozás, ott már érdemes megállítani a motort – vasúti átjárónál pirosat kapva ez biztos. Gyorsítás – dinamikusan A gyorsító mozgás több energiát igényel, mint az egyenletes. Ezért nem érdemes csekély gázzal, hosszan gyorsítani. Sokkal takarékosabb, ha legalább fél, de inkább kétharmad gázzal, dinamikusan érjük el a kívánt tempót s onnantól kezdve csak tartjuk azt. A mai autókra tehát nem érvényes az egykor sokat propagált, ma is gyakran felemlegetett "tojás a talp alatt" jellegű gázpedálkezelés! Váltás – minél hamarabb A dinamikus gyorsítás természetesen nem a motor teljes erejének a kihasználását, azaz a csúcsteljesítményig forgatását jelenti. Ahol már magasabb sebességfokozatot is gond nélkül elbír az autó, ott váltani kell, de csakis ott, ahol feljebb kapcsolva már a következő fokozatban is kellő ereje lesz a motornak. Akadnak helyzetek, amikor kell a motor teljes ereje, ilyen egy előzés, a művelet befejezésekor, a felpörgetett motor miatt azonban nyugodtan két fokozattal is feljebb tolható a váltó, például hármasból mehet ötösbe, négyesből hatosba. A benzines motorokat általában a 2000-3000/perc, a dízelek az 1500-2500/perc tartományban használhatók a legtakarékosabban. Minden esetben a lehető legmagasabb fokozatban érdemes haladni, amit a motor elbír, városban a legtöbb autónál kapcsolható az ötödik is. Motorfék – mindig Üresbe tett váltóval és pláne kinyomott kuplunggal gurulni tilos és üzemanyag-pocsékoló is. Motorfékezéskor ugyanis az elektromos üzemanyagpumpák nem szállítanak üzemanyagot, zéró a fogyasztás, másrészt balesetveszélyes, ha nincs összeköttetés a motor és a kerekek között. Lejtőn gurulva úgy kell megválasztani a sebességfokozatot, hogy a motor fékhatása ne lassítson a kívánt haladási tempó alá, inkább a fékpedált kelljen érintetni, mint a gázt. Követési távolság – nem csak a biztonság miatt Ha van előttünk hely „variálni”, az nem csak a biztonság miatt fontos. Ha előttünk lassít valaki és bőven van féktáv, sok esetben elég csak a gázt felengedni, nem kell feltétlenül fékezéssel is elvesztegetni a már megtermelt mozgási energiát, ezért nem csak biztonságos, gazdaságos is a nagy követési távolság. Piros lámpa – ne siessünk megállni A nagy követési távolság további előnye, hogy jobban látható a távoli forgalom, nem csak a közvetlen az autónk előtt haladót, hanem a teljes forgalmat, a lámpákat is jobban láthatjuk. Ha pirosat, vagy bármi egyéb lassulást, megállást látunk, azonnal el kell venni a gázt, s lassú tempóval érdemes megközelíteni a megállási pontot. Ha szerencsénk van, mire odaérünk már meg is indul a forgalom. Szerencsés, ha nem kell teljesen megállítani autónkat, hanem valamelyest végig lendületben tudjuk tartani, ugyanis a legnehezebb, a legtöbb üzemanyagot kívánó feladat az álló autó megmozdítása. Sebességválasztás – a legális gyorshajtás is sokba kerül Városban és országúton inkább csak a traffipaxoktól való félelem említhető a gyorshajtástól való visszatartó-erőként. Autópályán azonban még rendőri ellenőrzés nélkül is sokba kerül a gyorshajtás. A legtöbb autónál már a 130 km/órás tempó is literes többletet jelent a legoptimálisabb 90-100 km/órás tempóhoz mérten, ezért meggondolandó, hogy milyen tempóval futunk, egy nem túl hosszú, 200 kilométeres út során is ezer forintos nagyságrend spórolható a sebesség visszafogásával. A 130 km/óra feletti sebességtől pedig sok más mellett a sebesség növelésével exponenciálisan növekvő légellenállás miatt drasztikusan felszökő fogyasztás is vissza kell(ene) tartson. Tempomat – nem a legokosabb A sebességtartó elektronika nagy segítség az egyenletes tempó tartásában. Ám mint neve is mondja, a sebességet tartja és ehhez emelkedőn akár nagy gázt is ad. Spórolósabb, ha magunk kezeljük a gázpedált s emelkedőn hagyjuk kissé visszaesni a tempót, amit aztán a lejtőn visszanyerhetünk. Ám a kevésbé koncentráló vezetőnél a legtöbb esetben takarékosabban "vezet" a tempomat, így mégis javasoljuk a használatát. Érdemes ezeket a tanácsokat megfogadni, de aki komolyan gondolja az üzemanyag-takarékosságot, az ne spórolja meg a takarékos vezetési kurzust. Mindenki kiszámolhatja, hogy milyen összegre rúgna a mai, de sajnos folyamatosan emelkedő üzemanyagárakkal, ha évi 10 százalékkal csökkenteni tudná autója fogyasztását. Egy 7 literes fogyasztású autónál, évi 20 000 kilométeres futással például bő 50 000 forint a megtakarítás. Ráadásul a Vezetéstechnikai Centrum különleges készülékének statisztikájából az is kiderül, hogy a takarékos vezetés nem csak pénzből, időből is kevesebbet emészt fel. Ha ugyanazon a távon kevesebbet fékezünk, kevesebbet gyorsítunk, azaz egyenletesebb tempóval haladunk, akkor az adott távot hamarabb tesszük meg. A takarékos vezetéssel tehát nem csak pénz, idő is nyerhető!Köszönet az autonav!gator.hu -nak és Katona Mátyásnak a hasznos anyagért!