
Miért szűnt meg a kamionszállítás Magyarországon?
Megszűnt a RoLa forgalom Magyarországon 2012 decemberével, pedig a szolgáltatás csúcsán évi 100 ezer kamiont raktak vonatra, hogy biztonságosan és környezetkímélő módon szeljék át az országot, tehermentesítve a közutakat és a határátkelőket. Az Európai Unió bővítése nem tett jót az üzletnek, először Magyarország csatlakozása, majd Románia és Bulgária belépése csökkentette az igénybe vevők számát. De még az utolsó évben is évi 30 ezer kamiont szállítottak vonattal a Szeged melletti Kiskundorozsmáról az ausztriai Welsig. De miért szűnt meg? És van még Európában olyan hely, ahol közlekednek RoLa vonatok? A RoLa a legtöbb időt a határátlépéssel spórolta meg az igénybe vevőknek. A vámvizsgálat már a terminál területén megtörtént, így a határon már várakozás nélkül juthattak át. A keleti határátkelőknél gyakran előforduló napokig tartó araszolást lehetett ezzel jól kiváltani. Ám a határok eltűnésével az az előny lassacskán eltűnt, a RoLa egyre inkább időhátrányba került. A végső csapást a szolgáltatásra végül maga a magyar állam adta meg: a vasúti pályahasználati díjak Magyarországon rendkívül magasak, miközben ezért Európa egyik legrosszabb infrastruktúráját nyújtja. Eközben a közúton közlekedő kamionok az általuk okozott kárhoz képest jelképes autópályadíjat fizettek, ha épp fizettek és nem az alsóbbrendű utakon csalinkáztak át az egész országon. Miközben a vasút próbálta beszedni a kamionosoktól a viteldíjat, addig a közúton haladók akár úgy is átjuthattak az országon, hogy egy forintot nem fizettek (még akár azt is megtehették, hogy Románia után legközelebb csak Ausztriában tankoltak, így még az üzemanyag adótartalma is más országokhoz jutott el).
Előnyei
*A spedíciós cég üzemanyagot, útdíjat, időt (pl. dugóknál) és a tehergépkocsiknál kilométereket is megtakarít; *A sofőrök megállás nélkül is betarthatják a törvény által előírt pihenőidőt; *A hétvégi kamionstop jó esetben elkerülhető; *Környezetbarát fuvarozás.Hátrányai
*A RoLa-vonatoknál a spedíciós cégnek a vasúti menetrendhez és a vasútállomásokhoz kell igazodnia; *Nem minden állomás van RoLa-vonat fogadására alkalmas terminállal ellátva; *A vasút rugalmatlan és lassú; *Rendkívül drága az alacsonypadlós RoLa-kocsi, kisméretű kerekeik miatt ezek ráadásul fokozottan érzékenyek a pályahibákra és jobban rongálják azt, mint egy hagyományos vasúti teherkocsi; *A kamionok vontatórésze feleslegesen utazik, holt tömegként.RoLa vonatok Európában
Magyarországról bár eltűntek, mivel nem nyújtottak gazdaságos, versenyképes szolgáltatást és az állam sem látott bennük fantáziát, más országokban azonban még közlekednek. Elsősorban azokon a vonalakon, ahol a hegyek miatt nem sikerült még megfelelő autópályákat kiépíteni vagy az időjárás nem teszi lehetővé a biztonságos közúti forgalmat. Minden bizonnyal a legjelentősebb és legforgalmasabb RoLa vonal az angliai Folkestone és a francia Calais között húzódó Csatorna-alagút, ezen át zajlik a brit sziget és a kontinens közötti közúti forgalom jelentős része. A táv itt mindössze csak 50 km, de mégis fontos, ugyanis nincs közúti alternatíva, legfeljebb csak a lassú kompozás. 2016-ban összesen 1.641.638 kamion, továbbá 2.610.242 személyautó utazott át vonattal az alagúton át.
Amerikai Egyesült Államok
Az USA-ban a nagy távolságok miatt a vasutak jelentős részt vállalnak az ország teherforgalmából. Hihetetlen, de a teherforgalom nagyobb része utazik az országban vasúton, mint közúton. A konténerszállítás ott is jelentős, sok vonalon ráadásul dupla magas konténerszállítók is közlekednek. Kamionok szállításáról nincs tudomásom, viszont félpótkocsit annál többet szállítanak, sőt néha maga félpótkocsi tölti be a tehervagon szerepét is! A különleges kialakítású, jóval masszívabb félpótkocsikat forgózsámolyokkal összekötik, melyek így alkotnak egy hatalmas tehervonatot. A szerelvény így inkább hasonlít egy Jacobs-forgóvázas motorvonatra, mint hagyományos tehervonatra. Ilyen különleges kocsik közlekedtek korábban Kanadában, Brazíliában, Új-Zélandon továbbá Ausztráliában is.A konténerszállítók
Bár elsőre úgy tűnik, hogy hatalmas veszteség, hogy megszűnt a RoLa, azonban ezzel egyidőben a konténerszállítás és a daruzható félpótkocsik szállítása bővült. Sőt egyre-újabb és újabb viszonylatokon indul meg a kombinált szállítás, de immár csak a rakomány utazik a vonaton, a kamionsofőr és a vontató már nem. Ez mindenképpen gazdaságosabb megoldás, mint a korábbi, a teljes kamiont fuvarozó RoLa. A Kecskeméti Mercedes gyárba is naponta érkeznek az alkatrészekkel megrakott, csere-felépítményeket is szállító vonatok, de gyakran kapunk híreket Olaszországból, sőt Kínából indított járatokról is. Így úgy tűnik, a RoLa nem is igazán megszűnt, hanem átalakult egy modernebb kombinált szállítási móddá. A csere-felépítményeket, konténereket ráadásul több helyen is lehet rakodni az országban és kevésbé igényel speciális teherkocsikat.
Forrás: vonattal-termeszetesen.blog.hu, logisztika.com