Menü

Blog

Iparági hírek

Mérföldkőhöz érkezett az MKFE érdekvédelmi munkája

Webes engedélykötelezettség-keresővel és ingyenesen letölthető engedély-ellenőrzési segédlettel támogatja a magyar közúti személy- és áruszállítási piacon tevékenykedők munkáját a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete piacvédelmi munkája: már működik az érdekképviselet weboldalán az az engedélykötelezettség-kereső alkalmazás, amelynek segítségével gyors és hiteles információ érhető el arról, hogy a magyarországi le- vagy felrakodásra érkező külföldi árufuvarozóknak milyen engedéllyel kell rendelkezniük e tevékenység jogszerű végzéséhez, továbbá hogy a hazai fel- és lerakóhelyeknek van-e a fuvarfeladathoz kapcsolódó, jogszabályban rögzített engedély-ellenőrzési kötelezettségük. A magyar logisztikai ágazat védelmét tovább erősítő lépéssel az MKFE annak a két éve tartó folyamatnak újabb, fontos állomásához ért el, amelynek első elemeként – az érdekképviselet kezdeményezésére – 2020 januárjától az ITM új, egységes szerkezetű és több biztonsági elemmel ellátott, papír alapú engedélyeket hozott forgalomba a nemzetközi közúti áruszállításban az EU-n kívüli fuvarok és fuvarozók működésének szigorúbb felügyelete érdekében. Ezt követi most az engedély-ellenőrzési segédlet és az engedélykötelezettség-kereső alkalmazás, amelyek már a legfontosabb célt, az engedélyellenőrzés és az engedélygazdálkodás teljes informatikai útra terelését készítik elő. „Sok év kitartó munkája kellett ahhoz, hogy idén januártól bevezesse az ITM az új típusú engedélyeket, amelyek prototípusát az MKFE készítette elő – mondja Ignácz József Péter, az MKFE elnöke. – Hiába voltak átmeneti versenyelőnyt hozó kormányzati intézkedések az elmúlt években, ezek pozitív hatása nem ellensúlyozhatta az árakat durván letörő, szabálytalanul tevékenykedő külföldi fuvarozók okozta károkat. A helyzetet tovább rontotta a koronavírus-járvány, ahogy drasztikus változást hozhat az augusztusban kihirdetett mobilitási csomag is, amely az EU teljes közúti személy- és áruszállítási piacát kívánja, meglehetősen erőszakosan, sokszor az Unió alapelveinek is ellentmondóan szabályozni, a „nyugatiak” előnyére. A piacvédelem azonnali erősítése új és hatékony eszközök, ellenőrzési gyakorlatok bevezetése nélkül számos magyar fuvarozó, közöttük több ezernyi kis családi vállalkozás, továbbá az autóbuszos cégek tűnhetnek el a piacról. Ezért kiemelten fontos a most kiadott szakmai anyag, de még fontosabb, hogy azt a logisztikai ágazat minden szereplője használja, betartsa, érvényesítse a magyarországi közúti szállítás jogszerű működése érdekében.” Az MKFE a papíralapú engedélyek reformja és a most kiadott engedély-ellenőrzési segédlettel útjára indított kampány mellett nagy reményekkel tekint a hamarosan induló BiReg (előzetes elektronikus engedély-regisztrációs) rendszerre is, amely az első olyan informatikai alapú innováció, amely 100 százalékban lefedi a közúti logisztikai szektort, nyilvántartva minden hazai fuvarfeladatot. „A rövidesen tesztüzemben elinduló, és a tervek szerint 2021-ben már élesben, bírságkiszabással működő BiReg minden magyarországi fuvarfeladatot rögzít, legyen szó magyar lerakóról, vagy innen induló szállításról – mondja Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. – A minisztérium által lektorált engedély-ellenőrzési segédlet és az MKFE weboldalán elérhető engedélykötelezettség-kereső szerepe egészen biztosan felértékelődik a következő hetekben, hónapokban: ugyanis nemcsak a fuvarozó, hanem az áru címzettje vagy a feladója is szankcióra számíthat, ha az adott szállítmány engedélyköteles volt, de egyáltalán nem, vagy szabálytalanul regisztrálták a hozzá tartozó engedélyt. Az ITM a jelenlegi helyzetben kiemelten fontosnak tartja a magyar vállalkozások és munkahelyek védelmét, ideértve a logisztikai szektor szereplőit is.”

A szektor és ezen belül a közúti alágazat védelme különösen fontos a közelmúltban publikált hazai és nemzetközi statisztikai adatok ismeretében: az Eurostat 2019-es adatai szerint a magyar vállalkozások nemzetközi teljesítménye a 2011-es szint alá esett vissza, ezen belül az úgynevezett cross trade fuvarok aránya és az uniós piaci részesedésünk is tovább csökkent, mindkettő a 2008-as szint alá esett. A KSH 2020. II. negyedévi adatai szerint a belföldön szállított áruk tömege a közúti szállításban 6,1 százalékkal csökkent. A nemzetközi szállításban jóval markánsabb a visszaesés, a közúton szállított áruk volumene 28,9 százalékkal csökkent. Tovább rontja a képet, hogy a tendencia nem újkeletű, már az elmúlt öt évben is folyamatos a piacvesztés a nemzetközi forgalomban. „Elsőre ellenérzéseket szülhet, hogy ilyen szoros kontroll lesz a piacon, de a fenti adatok igazolják, hogy azonnal be kell avatkozni, és meg kell tisztítani az alágazatot a szabálytalan fuvarozóktól – mondja Karmos Gábor, az MKFE főtitkára. A mobilitási csomag negatív hatásai is megkövetelik a magyar logisztikai ágazat teljes felügyeletét, erre lesz alkalmas az informatikai háttér, és ezért van szükség a visszatartó erővel bíró bírságokra. Ez az ágazat adja a hazai GDP 6 százalékát, és biztosít megélhetést 130 ezer magyar családnak, nemzetgazdasági érdek tehát, hogy erősek maradjunk.” Az ITM és az MKFE a jövőben is szoros szakmai együttműködésre törekszik, az érdekképviselet minden lehetséges eszközzel segíteni kívánja a jogalkotók és a hatóságok munkáját annak érdekében, hogy a magyar vállalkozások tisztességes versenyben, egyenlő feltételekkel indulhassanak a piacon.  

Hungarokamion - MKFE

Címkék:
mkfe, érdekvédelem