Menü

Blog

Praktikus tanácsok vezetéshez Vezetés, utazás, hosszú utak megtétele

KRESZ tévhitek amiktől biztosan behúzod a kéziféket

A KRESZ-ben évente hallunk újabb és újabb szabályozásokról, de elgurulunk mellettük míg valaki le nem írja és össze nem gyűjti ezeket részletesen, hogy bemutassa. Rácsodálkozunk, hogy mennyi minden szabályváltoztatást tettek, és mennyi minden van szabályozva egyáltalán.

A gyalogosnak a járda szélén még nincs elsőbbsége

“Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni”, mondja a KRESZ, de azt is mondja, hogy “A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.” Vagyis az út szélén ácsorgó gyalogos miatt nem érdemes és nem is kell pánikszerűen fékezni, hogy jól belénk jöjjön a mögöttünk jövő.

Furcsa sebességhatárok

Villamossal az engedélyezett maximum: 50 km/h. Lakó-pihenő övezetben nem mehetünk gyorsabban 20-nál. Hólánccal 50 a limit. Nem fúvott gumis kerekekkel 20 km/h a max, de lánctalpas járművel csak 15-tel mehetünk. Gyermekek tábla után, ha van kiegészítő távolságtartam-tábla alatta, 30 km/h az engedélyezett legnagyobb sebesség. Vasúti átjáróban a MINIMUM megengedett sebesség 5 km/h.

A körforgalomban sem biztos, hogy elsőbbségrend van

Régi vizsgakérdésem azokhoz, akik azt hiszik, minden körülmények között tudják, hogy kell közlekedniük: körforgalomban kinek van elsőbbsége? Ugye szerinted is annak, aki már benne halad? Pedig ilyen nincs a KRESZ-ben, a körforgalom definíciója mindössze ennyi:

A tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék.

Más helyeken rendelkezik a KRESZ még arról, hogy a többsávos körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni, indexelni kell kifelé és előzni is tilos(!), de hogy elsőbbséget kéne adni a bent lévőnek – ilyen nincs. Azért kell mégis, mert minden körforgalomnál macisajt tábla is van az oszlopon. De ha hiányzik, hosszú jogi hercehurcára lehet számítani egy koccanás esetén.

A biciklit, motort toló személy nem olyan gyalogos, mint a többi

Defektet kapsz a biciklivel két falu között, hol fogod tolni? A jobb vagy a bal oldalon? Nos, bár a gyalogosok számára a határban a bal oldali közlekedés a kötelező, hogy ne csak hallják, lássák is a feléjük tartó járművet, a biciklit, motort, robogót toló embernek mindig a jobb oldalon kell baktatnia. Talán azért, hogy a hátsó lámpa prizmája ne tévesszen meg senkit: Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén, egy sorban, a) lakott területen lehetőleg a menetirány szerint a bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a jármű forgalommal szemben, b) a segédmotoros kerékpárt vagy kerékpárt toló, továbbá a kerekes székkel közlekedő mozgáskorlátozott gyalogosok mindig a menetirány szerint a jobb oldalon haladhatnak.

Kereszteződésben nem mindig tilos előzni

A közlekedéssel teljes mértékben tisztában lévő emberek körében is elterjedt tévhit lehet, hogy kereszteződésben nem szabad előzni. Pedig de, néhány nevesített esetben szabad: – ha a forgalmat rendőr vagy fényjelző készülék irányítja és az előzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár, – ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla jelzi. – körforgalmú úton, – ha a járművel csak jobbról szabad előzni.

Nem minden gyereknek kell gyerekülés

Bár főszabályként a 150 centinél alacsonyabb gyereknek a kocsiban gyerekülésen a helye, vannak kivételek. Taxiban például a hátsó ülésen nem kell ilyet használni, a három évnél idősebb, 135 cm-nél magasabb gyereket pedig a hátsó ülésen, ha az öv biztonságosan átvezethető a mellkasán (nem a nyakánál fut át) szabad gyerekülés nélkül is vinni.

Biciklire is van sebességhatár. De még mennyi!

Lakott területen: 40 km/óra Lakott területen kívül, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít: 50 km/óra. Lakott területen kívül, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra A kerékpárúton: 30 km/óra Gyalog- és kerékpárúton: 20 km/óra Járdán (ha az úttest nem alkalmas biciklizésre): 10 km/óra

Biciklivel nem szabad kutyát sétáltatni, vagy fordítva ?!

Még részegen SE! Sőt: a kutyával se és motorral, kocsival se szabad húzatni magunkat: kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni tilos.

Igenis ki kellene engedni az indexelő buszt a megállóból

Sofőr legyen a talpán, aki követni bírja a KRESZ változásait. Jó pár éve már, hogy kikerült a KRESZ-ből az elindulási szándékát jelző busz kiengedésének kötelezettsége, sok ezren szereztek úgy jogsit, hogy azt tanulták: nem kell megállniuk, ha indexel a busz. Nos, 2013 május óta hirtelen fékezni ugyan nem kell, de, ha lehet, bizony megint meg kell állni, ha a busz indulni akar: “Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) – ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető – lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni.”

Duda, fénykürt használata

Tegye fel a kezét, aki tudta, hogy a baleset-megelőzés elkerülése mellett az egyetlen legális dudálási lehetőségünk előzés előtt van: “Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad.”
És arra se legyünk mérgesek, aki villogással jelzi a sztrádán, hogy engedjük el (persze csak ha nem 200-zal érkezik). Ha ezzel nem vakít el senkit, tulajdonképpen jogában áll a dolog:

“Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el.”

A KRESZ itt érhető el online, van még benne meglepő és mulatságos dolog bőven.

10-KRESZ szabály, amit tuti nem ismer senki