Menü

Blog

Iparági hírek

Komoly előre lépések a hazai közúti fuvarozásban

Komoly javulás várható a hazai közúti fuvarozásban, hangzott el Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Wáberer György miniszterelnöki megbízott közös sajtótájékoztatóján. Az ágazat magyarországi versenyképességének növelését elősegítő kormányzati intézkedéssorozat egy része már megvalósult, viszont súlyos kihívást jelentenek a nyugat-európai protekcionista piacvédő lépések. Az ágazatot szolgáló lépésekről a kormány 2015 nyarán döntött Wáberer György miniszterelnöki megbízott javaslatai alapján, mivel a szállítás és fuvarozás 2011 óta 6 százalék feletti mértékben járul hozzá a magyar GDP termeléséhez, ami az összes szektor közötti ötödik legmagasabb mutatót reprezentálja. Mindezek érdekében Homolya Róbert a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár kihangsúlyozta: „A hazai közúti fuvarozók számára a jelen és közeljövő legkomolyabb kihívását a nyugat-európai országok uniós alapértékekkel szembe menő protekcionista piacvédelmi intézkedései jelentik. A már megvalósult és tervezett szabályváltozások rontják az európai versenyképességet, veszélyeztetik a munkahelyeket, és a fuvarozói szolgáltatások árának megemelkedését okozzák, aminek a fogyasztók a vesztesei. A magyar kormány minden lehetséges fórumon fellép a közép-európai fuvarozó vállalkozásokat jelentős indokolatlan többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel sújtó piaci kiszorítási kísérletekkel szemben.” Ahogy már említésre került az intézkedéssorozat döntő többsége amit a kormányhatározatban rögzítettek már teljesült. Elsősorban a munkaerőhiány csökkentése érdekében állami fínanszírozású hivatásos gépjárművezető képzés indult, amelyet mindeddig több mint 5000 fő megkezdett, és ebből közel 2000 fő el is végzett. Továbbá az OKJ szakképesítések segítik az A, C és D kategóriájú jogosítványok megszerezhetőségének lehetőségét, illetve a fejlesztési tárca a belföldi árufuvarozásban vissza állításra ítélte a korábban uniós rendelkezés alapján elkönyvelt 21 évre emelt 18 éves korhatárt. Ezen kívül még a műszaki előírások módosításával elősegítették az új vagy más uniós tagállamokból beszerzett haszongépjárművek forgalomba helyezését. A külföldi fuvarozókat illetően közúti ellenőrzés során helyszíni bírság róható ki, illetve a bírságtételek is nőttek. Fuvarengedélyek meglétét fel-, le-, és átrakodó helyeken is számon kérhetik illetve természetesen a vámudvarokon, azt ez körül ölelő új programot az adóhatóság és a rendőrség ellenőrei is használhatják. Engedély nélküli fuvarozás esetén pedig a jármű is visszatartásra kerülhet. A tavaszi időszaktól kifejezetten erre a célra létrehoztak egy közúti ellenőrzési csoportot a közlekedési hatóságnál, és az általuk kiszabott bírságok összértéke mára már közelít a 200 millió forinthoz. Végezetül Wáberer György miniszterelnöki megbízott kifejtette: „A magyar fuvarozók az elmúlt évtizedek legnagyobb kihívása előtt állnak. A nyugati protekcionista intézkedések következtében az európai fuvarpiac győzteseiből akár annak vesztesei is lehetünk, mivel a már bevezetett előírások megszüntetik a vállalkozásaink eredménytermelő képességét. Ezt azonban nem fogadjuk el, mindenben támogatjuk a magyar kormányzati szerveket annak érdekében, hogy megnyugtató megoldás születhessen Brüsszelben. Összefogunk a Visegrádi Négyek országaiban működő fuvarozó érdekképviseletekkel is, amelyekkel közös fellépést szorgalmazunk. Ez ugyanis nagy erő: a négy ország közel 200 ezer tehergépjárművet üzemeltet és főként a nyugat-európai piacon végez fuvarfeladatokat, egy közös akció felhívná a figyelmet a problémákra.”