Kamiontípusok - melyiket válaszd?
Használt tehergépjármű vásárlása esetén jól át kell gondolni, hogy melyik típust választod, hiszen a kínálat óriási lehet. Megmutatjuk melyek azok a kamiontípusok, amelyek között megtalálhatod saját járművedet is attól függően, milyen célra szeretnéd azt használni.
A tehergépkocsik alapvetően két típusba sorolhatóak. Léteznek a fülkésalváz és a nyergesvontató kategóriájába tartozó járművek. Lássuk, melyik, mit jelent!
- Fülkésalváz: maga szállítja a terhet az alvázra szerelt felépítmény által. A felépítmény képezi a rakteret, ez lehet plató, ponyvás plató, zárt doboz, hűtőt raktér, tartály folyékony vagy porózus anyagokhoz, de vannak cserélhető felépítménynek is. Az alváz különböző hosszúságot érhet el, kettőtől indokolt esetben lehet akár hat tengelyes is. Ezen kívül pótkocsit is vontathat, ezáltal „szerelvénnyé” válik.
- Nyergesvontató: csak félpótkocsi vonatására van kialakítva, önmaga rakomány szállítására nem alkalmas. A nyerges vontatók általában rövid alvázú teherautók, amin a vezetőfülke mögött a félpótkocsi vontatására kialakított nyereg található, ehhez kapcsolódva veszi át a nyerges vontató a rátámaszkodó félpótkocsi súlyának egy részét. A nyereg egy lapos, kerek fémalj, amiben egy keskeny vágat fogadja be a félpótkocsi királycsapját. A nyergesvontatóból és félpótkocsiból álló szerelvény is vontathat bizonyos országokban bizonyos megkötésekkel pótkocsit.
Más változatok is léteznek, tekintsük át ezeket is!
- „Dromedár”: ritka tehergépkocsi típus, amely nyergesvontató létére a fülke mögött kisebb raktérrel rendelkezik.
- Vontató: olyan tehergépkocsi, ami alapesetben leggyakrabban nyergesvontató, de kisebb plató felszerelésével pótkocsik vontatására is alkalmassá tehető. Jellemzően ide tartoznak a nehézvontatók is, amelyek túlsúlyos szállítmányok vontatására szolgálnak.
- Terminálvontató: olyan nyergesvontató, amely nagyobb átrakodóhelyeken, például kikötőkben rendezgeti a félpótkocsikat. Egy átlagos nyergesvontatóhoz hasonlóan kéttengelyes jármű, viszont csak egyszemélyes a vezetőfülkéje, ami hátrafelé is vezethető mikor rákapcsolódik egy félpótkocsira, vagy elhelyezi azt valahová. A nyeregszerkezetének magassága hidraulikával állítható, így mindenféle félpótkocsival össze tud kapcsolódni.
A tehergépkocsiknak általában kétféle pótkocsija lehet, mindkettő típus ugyanolyan felépítményekkel rendelkezhet, mint amilyenek a tehergépkocsiké.
- Pótkocsi: lehet könnyű, 750 kg össztömeg alatti, vagy nehéz, e tömeg feletti. A pótkocsikat azok vonórúdjával vagy vonóháromszögével vontatják, miután a tehergépkocsik alvázának végén lévő vonóhoroghoz vagy vonószemhez kapcsolták őket. Tipikus pótkocsi például az, amelyiknek az elején és a végén is van tengelye. Vannak olyanok is, amelyeknek középen vannak a tengelyei, átlagban ezek is normál hosszúságúak, de vannak kisebbek is. Lehetnek egytengelyesek, kéttengelyesek, vagy háromtengelyesek is.
- Félpótkocsi: a félpótkocsi a nyergesvontató nyeregszerkezetére támaszkodik, ezáltal az veszi át a félpótkocsi súlyának jelentős részét. A kialakítása miatt, mivel csak hátul vannak tengelyei és mert csak nyergesvontató tudja vontatni, nevezik félpótkocsinak. Ugyanakkor egy „dolly” nevű segédeszköz segítségével akár egész pótkocsivá is alakítható: a dolly egy vagy két (ritkán három) tengelyes futóműelem, amely elől vonóháromszöggel rendelkezik, és maga is nyeregszerkezettel kapcsolódik a félpótkocsihoz, ezáltal azt pótkocsivá téve, így felépítményes teherautók is eltudják vontatni.
A felépítményeket és pótkocsikat más cégek gyártják, mint a tehergépkocsikat, de a konstrukciós szabványok betartása miatt természetesen folyamatosan együttműködnek egymással.
Abban az esetben, ha vásárlásra adod a fejed, mindenképpen fontold meg, melyik típust választod, hogy munkádhoz és a célhoz legjobban illő járművet tudhasd magadénak!
Ha továbbra is szeretnél tájékozódni szolgáltatásainkról, kövesd a BestCamion Facebook oldalát!