Izgalmas üzemanyag-megoldás válthatja ki a dízelolajat
Egyre inkább fokozódik az érdeklődés a CO2-kibocsátás és a költségcsökkentés azon formája iránt, amely a hűtött cseppfolyósított gázra üzemanyagként tekint. Az új Volvo FH és Volvo FM teherautók ezért olyan motorokkal rendelkeznek majd, amelyek cseppfolyósított földgázzal és biogázzal üzemelnek – ugyanolyan kiváló teljesítményt nyújtva, mint a dízelmotorok. A biogáz használata lehetővé teszi a szén-dioxid-semleges szállítást és a CO2-kibocsátás akár 100%-os csökkentését. Az európai zöld megállapodás egyértelműen kijelöli azt az utat, amelyen a közlekedési ágazatnak haladnia kell a tisztább jövő érdekében – azaz várhatóan lesz egy határidő, amellyel lezárul a fosszilis üzemanyagok használata. Így tehát a fuvarozók és a szállítmányozók még inkább keresik a dízelolajat kiváltó lehetőségeket.
„Manapság az LNG-üzemű teherautók jelentik a hagyományos dízelüzemű járművek kereskedelmi szempontból legmegfelelőbb alternatíváját a nehézfuvarozás területén. Ez az üzemanyag kellően nagy mennyiségben és versenyképes áron érhető el. Több gázüzemű teherautó forgalomba állása kedvező feltételeket teremt ahhoz, hogy idővel növekedjen a cseppfolyósított biogázra történő áttérés aránya” – meséli Lars Mårtensson, a Volvo Trucks Environment and Innovation részlegének igazgatója. A Volvo Trucks cseppfolyósított biogázhoz és földgázhoz készült hajtásláncának energiahatékonysága a dízelüzemű modellekéhez hasonló, CO2-kibocsátása azonban jóval alacsonyabb. A cseppfolyósított biogáz, más néven bio-LNG használata akár 100%-kal csökkenti a nettó kibocsátás mennyiségét a tartálytól a kerékig mérve (TTW), míg a földgáz használata mintegy 20%-os (TTW) csökkenést jelent (TTW) a hagyományos, az európai szabványnak megfelelő dízelolajhoz képest.
A dízelolaj-függőség csökkentése jelentős beruházásokat igényel
A nem fosszilis alapú biogáz előállításához több gyártóüzem szükséges a hulladék anaerob lebontása érdekében, amely azt is lehetővé teszi, hogy a gázt cseppfolyós halmazállapotúra hűtsék. Különböző vizsgálatok által végzett számítások alapján 2030-ra Európában a dízelolaj alig több mint 20%-át helyettesítheti megújuló gáz bio-LNG formájában. A cseppfolyósított földgáz-töltőállomások száma folyamatosan növekszik, és sok útvonalon máris alternatívát jelent a dízelolajjal szemben. A töltőállomások számának azonban, a gázüzemű teherautók számának megfelelő növekedésével párhuzamosan, tovább kell bővülnie. „Az LNG-üzemű teherautókba történő beruházással megmutatjuk, hogy a bio-LNG érdemi alternatíva a fosszilis alapú dízelolajtól való függőség csökkentésére. A klímasemleges szállításra történő áttérés felgyorsítása érdekében azonban folytatni kell a cseppfolyósított gáz-töltőállomásokba történő beruházásokat, és olyan intézkedéseket kell tenni, amelyek megkönnyítik a fuvarozók számára a gázüzemű nehézkategóriás járművekbe való komoly befektetéseket” – mutat rá Lars Mårtensson.
A jövő a párhuzamosan együtt létező üzemanyagoké
Mivel önmagában egyetlen energiahordozó sem képes megbirkózni az éghajlatváltozással kapcsolatos összes kihívással, a belátható jövőben a különféle üzemanyagok és hajtásláncok továbbra is egymás mellett léteznek majd. „Az új technológia elsajátítása kulcsfontosságú a klímasemlegesség elérése érdekében. Az LNG-üzemű teherautók részesedése fokozatosan növekedni fog Európában. A gázüzemű teherautók azonban nem lesznek képesek az összes szállítási nehézséget megoldani. Az elektromos autók használata fontos szerepet játszik majd mind a helyi, mind a regionális fejlődésben, az akkumulátorok és a töltési infrastruktúra fejlesztése pedig fontos tényezők lesznek a térnyerésében” – magyarázza Lars Mårtensson. A hidrogénes üzemanyagcellákkal működő elektromos autók hosszú távon csökkenhetik a távolsági fuvarozás akkumulátorigényét. „Noha a hidrogénes üzemanyagcella, mint technológia területén ígéretes fejlesztésekre került sor, még mindig vannak legyőzendő gyakorlati és pénzügyi akadályok az előtt, hogy a technológia jelentős klímaelőnyöket jelentsen a nehézfuvarozási szegmens számára” – mondja Lars Mårtensson.
Forrás és kiemelt kép: Volvo Trucks - Hungarokamion