Menü

Blog

Praktikus tanácsok vezetéshez Vezetés, utazás, hosszú utak megtétele

Hűtős fuvarozás - minden, amit a témáról tudnod érdemes!

A héten már posztoltunk Dajka Laci blogjáról, most engedjétek meg, hogy egy újabb írást közöljünk tőle, mert rendkívül hiánypótló amiről ír. A téma, a hűtős fuvarozás, és aki hűtős pótkocsikkal közlekedik az pontosan tudja, hogy ez közel sem gyerekjáték. Ezt a bejegyzést mindenkinek ajánljuk, aki"hűtőzik" vagy most készül hűtős fuvarozásra! Igazán fontos tudnivalókat olvashatsz itt! "A pórkocsi: A felépítmény hamar sérülhet, míg a ponyvát esetleg benyomja 1-1 faág, addig a frigónál belemar, esetleg beszakítja.Ezeket foltozni szokták, biztos fogsz találkozni toldozott-foltozott frigóval. -A másik a súlya, míg a ponyvás 14 T körül van, addig a frigó 17 T, így egyértelmű hogy ezzel nem rakodunk 25-26T-t -Zúg, :) ezért sokan alapból nem szeretik, szenvednek, van aki füldugóval alszik, stb...Saját véleményem az, hogy ha utálja, nem tud tőle aludni, mi a fenének dolgozik azzal???? Én mély alvó vagyok, így sokszor ma is ha nincs hely, beállok akár 2 frigós közé, engem inkább álomba ringat a monoton hang. A pótkocsi alatt, középtájon van az üzemanyag tartály, ami általában 150 L.Van 1-1 helyen külön frigóba való gázolaj,(nem benzines!!!)(neve B gázolaj) de ha nem találsz jó a sima is. A frigóbol gyakrabban ellopják a gázolajat, már csak a tank elhelyezkedése miatt is, hisz nem látni ha valaki este beguggol.Ha nem megfelelő minőségű a gázolaj, MINT AHOGY ÉN IS, MI IS JÁRTUNK ÍGY A LUXEMBURGBAN TANKOLT SHELL GÁZOLAJJAL,Norvégiában -10 fokban megfagyott és leállt a frigó. Mit lehet olyankor tenni? Én 1 órát szenvedtem vele, melegítettem a szűrőket, próbáltam pumpálni az olajat, de mindig leállt. Legelőször amikor leállt, tankoltam rá minőségi alpesi olajat, majd egy picit benzint is kevertem bele, de nagyon vizes volt a luxi gázolaj.(jó időben vagy nem frigónál nem tűnik fel)Ekkor szerviz, és bizony sietve kell dönteni, mert 1 fokra hűlt a beltér mire szervizbe értem.Ekkor leengedik a gázolajat, és forró vízzel átmossák az egész rendszert.Itt a srác mutatta, hogy a hordóban mennyire látszik, mennyire vizes a gázolajam.ONNANTÓL A LUXI SEHLLRŐL LETILTOTTAK MINKET, több sofőr megszívta ezt.Az esso-nál tankoltunk azzal nem volt gond. Hőmérséklet ellenőrzése, beállítása. A bekapcsolás egyszerű, on/off gomb vagy kapcsoló.Ekkor a kijelzőn megjelenik, jelenleg mennyi a frigó belső hőmérséklete, azaz a visszajövő hőmérséklet, és mennyire van állítva a hűtés.Illetve hogy automata, állandó fokozatban van e.Ha automata akkor egy kis fej látszik a kijelzőn. Automata üzem:Főleg fagyasztott árunál szokás így vinni, hisz ott nem akkora probléma a hőmérséklet ingadozása. Pl -20 fok az árud, a frigó mindig lehűti 21-22 fokig majd felengedi -18-17 fokig, vagy attól függ melyik hogy van szabályozva.A köztes időben pedig nem jár.Ilyenkor nem fogyaszt gázolajat, de erről mindig az irányítód dönt, azaz cége válogatja.De pl epernél ilyet nem lehet, ott állandó hőmérséklet kell. RAKODÁS: Elmész narancsot rakodni, egyszerűség kedvéért 2 felrakód van.A narancsot 4 fokon, állandón szokás vinni. Első helyen raksz 4 raklapot, de az áru nincs teljesen lehűtve, mondjuk 12 fokos.Beteszi előre.Neked az utasítás és a CMR szerint is 4 fokon kell vinned.Folyt... Áru hőmérsékletének ellenőrzése:Vagy szurkálós hőmérővel vagy lézeressel szokták.Azt az árut amelyiket megszúrtad ki kell venni, és edd meg vagy...Dinnyét pl TILOS megszúrni, azt lézeressel vagy ahogy akarod. Célszerű mindig a raklap közepéről kivenni a mérendő árut, hisz felül hidegebb alul melegebb. Folyt... Tehát 12 fok.Szólsz az irányítódnak, és beszéljétek meg mi legyen.Ha hajnal 1 van akkor akkor szólsz. Általában elindítod a frigót 8 fokon, vársz kb 10-15 percet.A visszajövőd lesz 11-12 fok.Akkor beteszed 9-re és óránként viszel le 1 fokot. Igen ám, de 1 óra múlva fogod rakodni a következőt, 20 paletta 4 fokos narancs. Akkor a következő helyen, vetesd ki a 4 raklapot, és azt tedd a végébe.Miért??Mert elől van a befújó, így jobban éri a hideg az első palettákat, és az áru nagy része 4 fokos, akkor nem kezded el melegíteni.Így hátra kerül, idő közben esetleg lement a 4 paletta hője 10 fok alá, így már mehet a frigó 4 fokon.A visszajövő hőmérséklet úgy is árulkodik a helyzetről. Ha nincs lehetőséged hátra rakni, mert nincs, akkor az első azaz a melegebb paletták tetejét be kell fedni pl kartonlappal hogy a hideg levegő ne érje közvetlenül mert azonnal megfagyhat. Névtelen terv (10) Mi van ha megfagy az áru? Szívás! Nekem egyszer 20 tonna barack lefagyott.4 fokon lett rakva, 4 fok volt a visszajövő. Csak hogy a lerakóra érve az áru -1 és -2 fok között volt, holott a visszajövő 4 fokot mutatott.Lerakodtam, szinte azonnal össze löttyedtek a barackok a melegebb levegő hatására, egyébként foltos a barack belül ha fagyott.Elvitte a Lengyel aki várta de gyanítom az megy a konzervgyárba ivólének.Én félreálltam, és elkezdtem a frigót hűteni és mérni.2 órát figyeltem és minden hőfokon -4 fokkal kevesebb volt benne a beállított és a visszajövő is. Tehát a frigó bekrepált.Nem lett belőle gondom. Áru rögzítése: függőleges és vízszintes merevítő rudakkal történik, illetve szokott lenni 1-1 spanifer is, amivel U alakban tudod rögzíteni a palettát, pl 1 raklapod van középen. Kikapcsolják este a frigóm. Mi lesz? Nekem Franciába fagyasztott áruval volt ilyen esetem,reggel kérdőre vontam a mellettem állót, na ki mást a billencsest holott én voltam ott hamarabb, tehát ő állt mellém.Letagadta.Fagyasztott hal volt rajtam, nyáron, nos a -20 fokból lett -12.semmi nem történt, jeleztem a cégnek, ennyi. Hibakódok http://www.tkxrefrigeration.com/thermo-king-alarm-codes/ Ajándék. Lopni egyébként sem szabad, de persze az ember megtudja kívánni azt amit rakodik éppen.Nos én mindig kértem gratist ha épp akartam egy kis narancsot vagy epret de sok helyen alapból adnak.A legtöbb hogy kaptam egy 100 literes zsák chipset, de mivel nem eszem a parkolóban elosztogattam, nagy nagy döbbenetre:)Szóval mindig kérdezd meg tud e adni egy kis gratist. Defrostálás. Ez fontos, ha automatán viszed az árut a frigó ezt megcsinálja helyetted, azaz néha leolvasztja, de ha manuálon megy az áru, azaz állandóan megy a frigó, érdemes megcsinálni, mert ha lefagy az érzékelőd, meg fagyhat az árud."

Forrás: http://www.st22-lacika.hu/hu/tobb-mint-kamionos/hutos-fuvarozas