Hogyan befolyásolja a Digitalizáció a szállítmányozást, és a logisztikát? - 1. rész
A tanulmány 2016 végén született meg, de mint tudjuk a technológia rohamosan fejlődik, ennek következtében napról-napra jobban láthatjuk digitalizáció eredményét a logisztikában és a fuvarozásban is. Maga a szállítmányozás mintegy 150 éves múltra tekint vissza, de az elmúlt évtizedekben csak úgy ,mint a gazdasági folyamatok, szintén felvette a lépést a digitalizációval. Ezt bizonyítja a rendelésfelvételek lebonyolítása, árukövetés hatékonysága, a fuvarbörzéken keresztül a szállítólevelekig vagy az elszámoló rendszerekig érő újítások. A tanulmány célja hogy áttekintse a digitalizáció szállítmányozásban elfoglalt szerepét és annak működését illetve múltját, kihasznált és igénybe nem vett lehetőségeit, illetve a jövőt illetően kiaknázatlan irányzatait.Ebben a fejezetben a téma részletes áttekintéséhez elengedhetetlen meghatározásoknak az átnézésével kezdenénk. A szállítmányozás, mint önálló vagyoni értéket képviselő fuvarszervezői tevékenység kialakulásának gazdaságtörténeti kezdete a fuvarozói és a fuvaroztatói minőség tömegméretű elválása folyamatának befejeződésével esett egybe. Az árutulajdonos kereskedők és a fuvareszköz-tulajdonos kereskedők rétegének különválása, és az árutovábbítás egyre összetettebbé válása szükségszerűen vezetett a fuvarszervezés, mint tevékenység gazdasági értékének megjelenéséhez, majd ezen érték folyamatos növekedéséhez. (Nemessányi és Bán, 2011) Mai értelemben – ahogyan azt legegyszerűbben a jogszabályi meghatározás alapján közelíthetjük meg – a szállítmányozási szerződés közvetlen tárgya a fuvarozási és egyéb szerződések megkötése, valamint egyéb, az árueljuttatáshoz kapcsolódó tevékenységek elvégzése, azaz egy ügyviteli tevékenység. A szállítmányozási szerződésnek közvetett tárgya is van, maga a küldemény. (Nemessányi és Bán, 2011) A szállítmányozási tevékenységre való piaci igény évek óta folyamatosan és jelentős mértékben növekszik, úgy helyi, mint globális szinten: A fuvarozási volumenek már meghaladják a rendelkezésre álló infrastrukturális kapacitásokat. (Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik,2014) A folyamat már hosszú évek óta tart és szinte minden iparágat érint, így a szállítmányozást is. A világkereskedelmi volumen, valamint a Föld lakosságának száma folyamatosan növekszik, így a fuvarozásra és szállítmányozásra vonatkozó igény is ezzel együtt nő. (Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik,2014) A globális kereskedelmek térhódítása miatt a logisztikai feladatok egyre összetettebbé válnak, ezért az egyre nehezedő feladatok folyamatos kihívások elé helyezik a szállítmányozókat. Ebből kifolyólag az ügyfelek felől növekvő elvárások, kedvező táptalajt teremtettek a digitalizáció kihasználására. Az elmúlt években nagyobb részben megváltoztak egy sikeres vállalkozás létrehozásához szükséges infrastrukturális feltételek. Úgy, mint ahogy az Airbnb nem rendelkezik saját ingatlannal, amit kiad. Az Uber-nek nincsenek saját fuvarozást végrehajtó járművei. A booking.com nem rendelkezik saját hotelekkel, és ahogy az Amazon-nak sincsen saját bolthálózata még, továbbá ahogy az Ebay sem rendelkezik raktárakkal. Mindezek ellenére ez nem azt jelenti, hogy ezek a nagy szolgáltatók nem hoznak létre értékeket, éppen ellenkezőleg mivel a vásárlóik bizonyos okokból kifolyólag fizetnek és követik őket, arról nem is beszélve, hogy bolygónk egyik legnagyobb digitális szolgáltatójává nőtték ki magukat. Érdemes példának felhozni az autógyártó vállalatokat, melyek folyamatosan keresik a kapcsolatot a napról napra egyre népszerűbb fuvarmegosztó alkalmazásokat fejlesztő szolgáltatókkal: A Toyota például az Uberrel, a VW a Gett-tel, a GM a Lyfttel kötött megállapodást. A járműipar felé mutató együttműködések felsorolásából hiba lenne kihagyni a Fiat-Chrysler és a Google egész friss, önvezetésre koncentráló társulását, illetve az Apple és a kínai fuvarszervező Didi által nemrég kötött egymilliárd dolláros üzletet. A Volkswagen eközben az Uber-konkurensnek szánt Gett vállalatba fektetett 267 millió eurót. A fuvarmegosztó cég az egyik legfontosabb építőeleme lesz a Volkswagen 2025-ig lefektetett üzleti stratégiájának – jegyezte meg Matthias Müller vezérigazgató. (Logisztika.com, 2016) Egy elemzést alapul véve 2025-ig mintegy 1500 milliárd dollár sorsa forog kockán a logisztikában a szektor digitális átalakulása miatt, ezért a szektor érdekeltjeinek észre kell venniük az ebben bújó lehetőségeket és lépést tartani a digitalizációval. Továbbá a szállítmányozásban érdekelteknek is learathatják a fejlődés gyümölcseit, mivel a XXI. századi fejlődésnek köszönhetően, ma sokkal több csomagot küldünk, mint korábban bármikor, ami azt jelenti, hogy ez a szám naponta akár elérheti a 85 millió csomagot. De milyen vélemények vetődtek fel az iparág jelentős képviselői nevében a digitalizációról?" A jövő gépei nem üzemanyaggal, hanem adattal működnek majd. " Jack Ma, a kínai Alibaba internetes kereskedelmi portál alapítója
A tanulmány szerzője szerint az elmúlt időszakban, számos fuvarozással és logisztikával kapcsolatos tanulmány készült, viszont ebben a tanulmányban a digitalizáció a szállítmányozásra gyakorolt hatása lesz vizsgálva. Ennek az lesz a része, hogy csoportosítva lesznek a digitalizáció szállítmányozásra gyakorolt technológiai újdonságok, illetve irányzatok melyek relevánssá válhatnak a jövőt illetően a szállítmányozás területén.Detlef Trefzger, a Kühne+Nagel vezetője pedig kijelentette, hogy a logisztikai cégeknek már most meg kell teremteniük a digitális váltás előfeltételeit. (Semmann, 2015.12.10.)
„A digitális változás teljes lendülettel betört a logisztikába.” Ez a kijelentés nem egy tanácsadócégtől, vagy informatikai vállalattól hangzott el, hanem a Schenker német leányvállalatának (korábbi) vezetőjétől, Hansjörg Roditól.
Yvonne Hofstetter Big Data-szakértő meg van győződve róla, hogy 15-20 év múlva bizonyos szakmák egyszerűen megszűnnek, s nagy valószínűséggel ezek közé tartozik majd a fuvarszervező is. Álláspontja szerint ennek hátterében a mesterséges intelligencia nagyfokú használata áll majd.
Dr. Vásárhelyi Árpád: A digitalizáció szerepe a szállítmányozásban