Menü

Blog

Praktikus tanácsok gépjármű fenntartáshoz

Hasznos tanácsok az akkumulátor lemerülésének megelőzésére

A Német Autóklub (ADAC) gépjármű-meghibásodási statisztikáiból egyértelműen kitűnik, hogy az 1996 és 2006 közötti időszak során megduplázódott Németországban az akkumulátorra visszavezethető üzemzavarok száma, s ezen belül is a lemerült akkumulátorok okozta problémák emelkedtek különösképpen.   Névtelen terv (58)   A további elemzésből egyértelműen kiderül, hogy az összes akkumulátor-meghibásodás kevesebb, mint egy százaléka vezethető vissza a gyártó hibájára. Az üzemzavarok leggyakoribb okaként (60 százalék felett) az akkumulátor teljes lemerülése szerepel, amit a nem megfelelő töltés (28,7 százalék), majd az elhasználódott akkumulátorok (0,7 százalék) követtek. Mélykisülés aktív massza töltését elvesztette: 32,50 % Mélykisülés: 29,50 % Nem megfelelő töltés: 28,70 % Akkumulátor rendben: 5,90 % Egyéb: 1,70 % Gyártói hiba: 0,70 % Elhasználódott: 0,70 % Mélytöltött rácskorrózióval, esetleg túltöltött: 0,30 % Mivel az akkumulátor elektromos állapota döntő fontosságú annak használhatósága tekintetében, szükséges pontosan meghatározni az akkumulátorok teljes lemerülésének legfőbb okait: Az akkumulátorok teljes lemerülésének tíz legfőbb oka:
  1. Rövid távú használat A jármű rendszeres rövid távú használata során nagyobb elektromosáram-igény merülhet fel, mint amennyit a generátor elő tud állítani. Különösen télen kell különös figyelemmel kísérni a szélvédők, illetve az ülések fűtésének indokolatlan használatát.
  2. Nem megfelelő akkumulátor beszerelése Egy gél-akkumulátor cseréjekor például szintén gél-akkut kell a járműbe szerelni, mivel a fedélzeti elektromos hálózat töltési, illetve kisütési működését erre a típusra tervezték. A nem megfelelő akkumulátor alkalmazása már rövid idő alatt is jelentős teljesítménycsökkenést, illetve jóval alacsonyabb élettartamot eredményezhet.
  3. Utólag beépített elektromos fogyasztók Egy utólagosan beépített, s tartós áramfelvétellel működő elektromos fogyasztó, mint például a szivargyújtóra csatlakoztatott ülésfűtés, akár már rövid időn belül is teljesen lemerítheti az akkumulátort.
  4. Bekapcsolva hagyott világítás A járművek világítási rendszere az egyik legjelentősebb fedélzeti elektromos fogyasztó, így parkoláskor legalább a tompított fényt mindenképpen ajánlott lekapcsolni. A járművet elhagyva célszerű a világítás kikapcsolását kívülről rátekintve is ellenőrizni.
  5. Rövidzárlat az elektromos rendszerben Az elektromos rendszerben létrejövő rövidzárlat során az akkumulátor igen rövid idő alatt nagy mennyiségű elektromos energiát ad le, amely hővé alakulva akár a gépkocsi kigyulladását is eredményezheti.
  6. Rádió- és TV-készülék, DVD-lejátszó, hűtőszekrény és –boksz A rádiók és navigációs rendszerek, valamint a további ma használatos szórakoztató elektronika, mint például a televíziók vagy DVD-lejátszók jelentős mennyiségű elektromos áramot használnak fel. Amennyiben az akkumulátor ezek használatával párhuzamosan nem kap megfelelő töltést, akár teljes mértékben le is merülhet.
  7. Hibás generátor A generátor meghibásodását követően menet közben már nem alkalmas az akkumulátor töltésére. A jármű különböző szabályzóegységei és más fogyasztói áramellátását ezután már kizárólag az akkumulátor biztosítja, amely így gyorsan le is merül.
  8. A generátor szabályzásának hibája A generátorok szabályzórendszerei az akkumulátor mindenkor optimális töltéséért felelnek, s meghibásodásuk a nem kielégítő töltés eredményeképpen a teljes lemerüléshez vagy túltöltéshez vezethet. Utóbbi esetben az akkumulátor valósággal „megfő”.
  9. Állóhelyzeti fűtés Az előállított meleg levegő megfelelő utastérbeli elosztásához működtetni kell a fűtőventilátort. Amennyiben az a tápfeszültség meghatározott csökkenésére nem kapcsol ki önműködően, akár teljesen le is merítheti az akkumulátort, de a túl nagy vagy túl kis kapacitású akkumulátor használatának is ez lehet az eredménye.
  10. Mindezeken túl természetesen még számos tényező okozhatja az akkumulátor teljes lemerülését, ám általánosságban is igaz, hogy az autó elektromos rendszerében keletkező hibák teljesen lemeríthetik az akkumulátort.
Mit tehetnek az autósok akkumulátoraik zavarmentes üzeme érdekében? Az autósoknak először is azt kell megérteniük, hogy az akkumulátor éppúgy a kopó alkatrészek közé tartozik, mint például a fékbetét. A gyártók szerint egy-egy akkumulátor mintegy hat-hétezer indítási folyamatot bír ki, ami szabályos és normál mennyiségű használat mellett több mint négyéves időszaknak felel meg. Az akkumulátor élettartamának meghosszabbítása érdekében célszerű követni az alábbi tanácsokat:
  • A rendszeres szervizelések során mindig ellenőriztetni kell az akkumulátor állapotát is. A műhelynek ekkor a töltöttségi állapotot és az indítási teljesítményt is vizsgálnia kell, de fontos a jármű elektromos hálózata áramfelvételének bemérése is, mivel ennek túlzott mértéke ugyancsak az akkumulátor teljes lemerülését eredményezheti.
  • Az akkumulátor ellenőrzését évente legalább két alkalommal el kell végezni, de az idősebb akkumulátorok esetében a hideg évszak során e kontroll akár havonta is indokolt lehet.
  • Az akkumulátort mindenkor tisztán és szárazon kell tartani, a külső burkolatra jutó nedvesség rövidzárlatot, s az akkumulátor önkisütését eredményezheti.
  • Ajánlott az akkumulátor póluscsatlakozóit bezsírozni, a sarukat pedig szilárdan meghúzni, de magát az akkumulátort is megbízhatóan kell a helyén rögzíteni.
  • Élettartama során mindvégig kerülni kell az akkumulátor – például a bekapcsolva hagyott világítás okozta – teljes lemerülését.
  • A motor indításakor ki kell nyomni a tengelykapcsoló-pedált, ami jelentősen mérsékli az önindítóra ható mechanikai ellenállást, így annak áramfelvételét is.
  • A motor indításakor minden éppen nem alapvető fontosságú fogyasztót – például rádió, légkondicionáló, fűtés – ki kell kapcsolni.
  • A jármű tartósabb leállítása esetén célszerű az akkumulátort kiszerelni, s elektronikus szabályzású töltőkészülékkel feltölteni.

Forrás: Bosch, Hungarokamion