Hasznos tanácsok az akkumulátor lemerülésének megelőzésére
A Német Autóklub (ADAC) gépjármű-meghibásodási statisztikáiból egyértelműen kitűnik, hogy az 1996 és 2006 közötti időszak során megduplázódott Németországban az akkumulátorra visszavezethető üzemzavarok száma, s ezen belül is a lemerült akkumulátorok okozta problémák emelkedtek különösképpen. A további elemzésből egyértelműen kiderül, hogy az összes akkumulátor-meghibásodás kevesebb, mint egy százaléka vezethető vissza a gyártó hibájára. Az üzemzavarok leggyakoribb okaként (60 százalék felett) az akkumulátor teljes lemerülése szerepel, amit a nem megfelelő töltés (28,7 százalék), majd az elhasználódott akkumulátorok (0,7 százalék) követtek. Mélykisülés aktív massza töltését elvesztette: 32,50 % Mélykisülés: 29,50 % Nem megfelelő töltés: 28,70 % Akkumulátor rendben: 5,90 % Egyéb: 1,70 % Gyártói hiba: 0,70 % Elhasználódott: 0,70 % Mélytöltött rácskorrózióval, esetleg túltöltött: 0,30 % Mivel az akkumulátor elektromos állapota döntő fontosságú annak használhatósága tekintetében, szükséges pontosan meghatározni az akkumulátorok teljes lemerülésének legfőbb okait: Az akkumulátorok teljes lemerülésének tíz legfőbb oka:- Rövid távú használat A jármű rendszeres rövid távú használata során nagyobb elektromosáram-igény merülhet fel, mint amennyit a generátor elő tud állítani. Különösen télen kell különös figyelemmel kísérni a szélvédők, illetve az ülések fűtésének indokolatlan használatát.
- Nem megfelelő akkumulátor beszerelése Egy gél-akkumulátor cseréjekor például szintén gél-akkut kell a járműbe szerelni, mivel a fedélzeti elektromos hálózat töltési, illetve kisütési működését erre a típusra tervezték. A nem megfelelő akkumulátor alkalmazása már rövid idő alatt is jelentős teljesítménycsökkenést, illetve jóval alacsonyabb élettartamot eredményezhet.
- Utólag beépített elektromos fogyasztók Egy utólagosan beépített, s tartós áramfelvétellel működő elektromos fogyasztó, mint például a szivargyújtóra csatlakoztatott ülésfűtés, akár már rövid időn belül is teljesen lemerítheti az akkumulátort.
- Bekapcsolva hagyott világítás A járművek világítási rendszere az egyik legjelentősebb fedélzeti elektromos fogyasztó, így parkoláskor legalább a tompított fényt mindenképpen ajánlott lekapcsolni. A járművet elhagyva célszerű a világítás kikapcsolását kívülről rátekintve is ellenőrizni.
- Rövidzárlat az elektromos rendszerben Az elektromos rendszerben létrejövő rövidzárlat során az akkumulátor igen rövid idő alatt nagy mennyiségű elektromos energiát ad le, amely hővé alakulva akár a gépkocsi kigyulladását is eredményezheti.
- Rádió- és TV-készülék, DVD-lejátszó, hűtőszekrény és –boksz A rádiók és navigációs rendszerek, valamint a további ma használatos szórakoztató elektronika, mint például a televíziók vagy DVD-lejátszók jelentős mennyiségű elektromos áramot használnak fel. Amennyiben az akkumulátor ezek használatával párhuzamosan nem kap megfelelő töltést, akár teljes mértékben le is merülhet.
- Hibás generátor A generátor meghibásodását követően menet közben már nem alkalmas az akkumulátor töltésére. A jármű különböző szabályzóegységei és más fogyasztói áramellátását ezután már kizárólag az akkumulátor biztosítja, amely így gyorsan le is merül.
- A generátor szabályzásának hibája A generátorok szabályzórendszerei az akkumulátor mindenkor optimális töltéséért felelnek, s meghibásodásuk a nem kielégítő töltés eredményeképpen a teljes lemerüléshez vagy túltöltéshez vezethet. Utóbbi esetben az akkumulátor valósággal „megfő”.
- Állóhelyzeti fűtés Az előállított meleg levegő megfelelő utastérbeli elosztásához működtetni kell a fűtőventilátort. Amennyiben az a tápfeszültség meghatározott csökkenésére nem kapcsol ki önműködően, akár teljesen le is merítheti az akkumulátort, de a túl nagy vagy túl kis kapacitású akkumulátor használatának is ez lehet az eredménye.
- Mindezeken túl természetesen még számos tényező okozhatja az akkumulátor teljes lemerülését, ám általánosságban is igaz, hogy az autó elektromos rendszerében keletkező hibák teljesen lemeríthetik az akkumulátort.
- A rendszeres szervizelések során mindig ellenőriztetni kell az akkumulátor állapotát is. A műhelynek ekkor a töltöttségi állapotot és az indítási teljesítményt is vizsgálnia kell, de fontos a jármű elektromos hálózata áramfelvételének bemérése is, mivel ennek túlzott mértéke ugyancsak az akkumulátor teljes lemerülését eredményezheti.
- Az akkumulátor ellenőrzését évente legalább két alkalommal el kell végezni, de az idősebb akkumulátorok esetében a hideg évszak során e kontroll akár havonta is indokolt lehet.
- Az akkumulátort mindenkor tisztán és szárazon kell tartani, a külső burkolatra jutó nedvesség rövidzárlatot, s az akkumulátor önkisütését eredményezheti.
- Ajánlott az akkumulátor póluscsatlakozóit bezsírozni, a sarukat pedig szilárdan meghúzni, de magát az akkumulátort is megbízhatóan kell a helyén rögzíteni.
- Élettartama során mindvégig kerülni kell az akkumulátor – például a bekapcsolva hagyott világítás okozta – teljes lemerülését.
- A motor indításakor ki kell nyomni a tengelykapcsoló-pedált, ami jelentősen mérsékli az önindítóra ható mechanikai ellenállást, így annak áramfelvételét is.
- A motor indításakor minden éppen nem alapvető fontosságú fogyasztót – például rádió, légkondicionáló, fűtés – ki kell kapcsolni.
- A jármű tartósabb leállítása esetén célszerű az akkumulátort kiszerelni, s elektronikus szabályzású töltőkészülékkel feltölteni.
Forrás: Bosch, Hungarokamion