Franciaországban már kötelező elhelyezni a 3,5t feletti járművekre a holttérre figyelmeztető jelzést
2021. január 1-jétől minden 3,5t feletti nehézgépjárművön (teherszállító- és személyszállító járművön egyaránt) fel kell helyezni a jármű holtterére figyelmeztető (ATTENTION ANGLES MORTS) jelzést úgy, hogy az látható legyen a jármű oldalán és hátulján.
Ez a kötelezettség a városi környezetben közlekedő nehézgépjárművekre vonatkozik, amelyek megengedett össztömege meghaladja a 3,5 tonnát, beleértve minden teher- és személyszállító járművet. A rendelet hatálya alól kizárja egyrészt a mezőgazdasági és erdészeti járműveket, másrészt az autópályákat vagy kettős úttesteket kezelők téli szolgálati és karbantartó járműveit.
A jelzés elhelyezése
A jelzés lehet tábla vagy matrica, melynek mérete: 17cm széles és 25cm magas. A táblát vagy matricát a talajtól számítva minimum 0,9m és maximum 1,5m magasságban kell elhelyezni a jármű első oldalain és a hátulján, így értelemszerűen legalább 3 db. kell egy szóló járműre, a pótkocsis, félpótkocsis szerelvényeken pedig legalább 5 db. jelzés kell egy szerelvényre, az alábbi ábra szerint elhelyezve mindkét oldalon:
Az új szabályozás lényege, a városokban közlekedő gyalogosok, kerékpárosok és egyéb kétkerekű járművekkel közlekedők tájékoztatása a nehézgépjárművek holttereiről, a – főleg – kanyarodáskor bekövetkező balesetek csökkentése érdekében. A városban közlekedők között elsősorban a gyalogosok és kerékpárosok jelentenek nagyobb veszélyforrást, akik méretüknél fogva kevésbé láthatók, és nagyobb valószínűséggel esnek ki a nehézgépjármű vezetőjének, szükségszerűen csökkent látómezejéből. A halálos gyalogos balesetek 9%-a és a kerékpárosok 8%-a vakfoltnak tudható be – becsülik a közúti biztonságért felelős francia szervezetek, akik már szeptemberben elindították első, kifejezetten a kerékpárosokat célzó kommunikációs kampányukat.
A holttérre (vakfoltra) figyelmeztető jelzés kihelyezésének elmulasztása negyedik osztályú pénzbírsággal büntethető, amely 135 Euró és 750 Euró között lehet, valamint a polgármestereknek lehetőségükben áll a jelzés nélküli járművek közlekedését korlátozni!
Mit nevezünk holttérnek (vakfoltnak)
A holttér (vakfolt) az útnak az a része, amely kívül esik a vezető látóterén, mivel a tükrökbe vagy az ablakokba nézve nem látható. Általában minél magasabb és hosszabb a jármű, annál nagyobb a vakfoltja, holttere.
A nemzetközi fogadtatás
A Franciaországgal szomszédos Belgiumban már jelezték a fuvarozók az új francia jogszabállyal kapcsolatos aggályaikat és kifejezték határozott nemtetszésüket. A holland fuvarozók is azt kifogásolják, hogy a drágán fényezett járműveiket nem szeretnék matricákkal teleragasztani, a francia fuvarozók pedig több időt kérnek a jelenleg még nehezen beszerezhető jelzések elhelyezésére járműveiken.
Magyarországon a Convoy Truck Shop kamionos üzletekben és webáruházban már elkezdődött a ANGLES MORTS matricák forgalmazása, de a folyamatos ellátás még hazánkban is akadozik.
Egyes sajtóforrások szerint, a holttérre figyelmeztető jelzés bevezetését több európai ország, és Nagy-Britannia is tervezi a következő években.