Menü

Blog

Praktikus tanácsok használt gépjármű vásárláshoz Iparági hírek

Felvillanyozó mozgolódások az elektromos autók piacán

Világszerte nő az elektromos autók piaca, amihez hozzásegít az egyre növekedő létszámú töltőállomások száma is, illetve állami, kormányzati szinteken is végrehajtott intézkedések.

Magyarország

Magyarország is segíti az e-mobilitás elterjedését, és hozzájárul az infrastrukturális háttér megteremtéséhez- hangsúlyozta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára. A kormány 2015-ben elfogadta az elektromos közlekedést ösztönző Jedlik Ányos tervet (JÁT), ami magában foglal olyan hivatali intézkedéseket és eljárásokat, mint a terv aktualizálása, megfelelő jogi szabályozás biztosítása, az innovatív beszállítóipar fejlesztése, illetve a tervezett projektek gyors és hatékony végrehajtása. Ennek is az eredményeként, 2017 Júniusában Magyarországon 836 tisztán elektromos magyar személyautó közlekedhetett, illetve 205 elektromos töltőállomást telepíthettek ki. A terv részeként 2015-ben bevezették a zöldrendszámot, és azóta jelenleg 2340 jármű rendelkezik ilyen rendszámmal, ezek közül a járművek közül a tisztán elektromos meghajtású járműveknél pedig nincsen regisztrációs adó, forgalomba helyezési illeték, nem kell fizetni cégautó adót, és helyi gépjárműadót sem. Mindezek mellett számos településen parkolási és behajtási kedvezményben részesítik az elektromos autókat. Aki elektromos gépjármű vásárlásán töri a fejét célszerű megfontolnia a kifejezetten erre a célra kiírt pályázati programot, miszerint a kormány támogatást ad az elektromos autók vásárlására. A vásárlás időpontjában érvényes bruttó eladási ár 21 százalékát megpályázhatja támogatásként, de legfeljebb 1,5 millió forintot. Közös beruházással jött létre az elektromos autók akkumlátorainak gyártása Gödön. A Samsung százmilliárd forintos beruházás keretében 600 új munkahelyet fog teremteni a Samsung SDI elektromosjármű-akkumlátor gyárában Gödön.

fotó: Botár Gergely / kormany.hu

Az előrejelzések szerint 2019-re 3500-4000 darabra lesz tehető az elektromos töltőállomások száma Magyarországon, és 2020-ra 63 ezer elektromos meghajtású jármű kerülhet a közutakra.

Anglia

Már a Brit kormány is bejelentett július közepén egy szélesebb kőrű, összesen 3 milliárd font (több mint ezermilliárd forint) költségvetéssel előirányzott több évtizedes környezetvédelmi programot. Az intézkedés elsődleges célja az lesz, hogy a 2040-es évtizedtől már csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhessenek forgalomba Nagy-Britanniában. A brit kormány a különösen szennyezőnek tartott dízelautók számát már az átmeneti időszakban is csökkenteni kívánja. A szerdán ismertetett stratégia részeként hamarosan konzultáció kezdődik egy olyan kompenzációs rendszer esetleges kidolgozásáról, amelynek alapján a dízelüzemű személyautók tulajdonosai költségvetési vagy önkormányzati támogatást kapnának járműveik lecseréléséhez. Ez a program – ha a kormány úgy dönt – már 2020-tól elkezdődne. A dízelmotorral szerelt autók száma Nagy-Britanniában az elmúlt másfél évtizedben a háromszorosára emelkedett, és tavaly elérte a 10 milliót! A korábbi kormányok a dízelüzemanyag adójának csökkentésével még ösztönözték az ilyen járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb széndioxid-kibocsátás miatt, ezzel szemben az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt a dízelmotorok egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma a legszennyezettebb levegőjű országrészekben, köztük Londonban.     Mindezek mellett a Shell is döntött, mivel sok olajipari vállalatnak is kénytelen lépnie, hogy beáll a sorba és elektromos autó töltőket fog telepíteni számos benzinkútja mellé annak érdekében, hogy ne veszítsen el jelentős bevételi forrásokat. (Egyenlőre nem Magyarországon.) Az Allego-val együttműködve számos töltőállomásokat fognak üzembe helyezni előre láthatóan 2017 végéig. Elsőként Londonban, Derbyben és Randstad-ban, később pedig további nagy városok kapnak egy-egy töltőt. Ezek mind DC 50 kW-os töltők, így kényelmesen és gyorsan tölthetnek a CHAdeMO/CCS-es csatlakozóval rendelkező autósok. Allego Group egyedisége, hogy CHAdeMO adapter is elérhető a töltőinél, így a Tesla-k is viszonylag hamar feltölthetnek.

A Shell egyenlőre nem kommentálta, hogy a jövőben mennyi töltő állomásra szeretnének elektromos töltőt telepíteni. A világon nagyjából 25.000 kagylós benzinkút található, ha mindegyikhez telepítene egyet akkor jelentősen megnövelné az elektromos járműtöltési infrastruktúrát.

Franciaország:

Franciaország új környezetvédelmi minisztere, Nicolas Hulot szintén nemrégiben bejelentette, hogy 2050-ig Franciaország karbonsemleges országgá szeretne válni. Addig nagyon sok radikális intézkedést fog bevezetni, de ezek közül talán a legfontosabb, hogy 2040-ig betiltják a benzin és a dízel autók forgalmazását. Több hasonló európai ország már előállt ilyen ötletekkel, de a franciák tényleges tilalomra törekszenek! Hulot elmondása szerint már folynak az egyeztetések a francia autógyártókkal. Az alacsonyabb jövedelmű háztartásoknak pedig egy ösztönző programot kínálnak, miszerint támogatni fogják az 1997 előtti dízel és 2001 előtti benzines autók új, vagy használt elektromosra cserélését.

A Bloomberg Energy Finance úgy véli, hogy a globális új autóértékesítés 35%-a 2040-re villanyos lesz, a Morgan Stanley elemzői 50% -ra teszik az új autók értékesítését.

Németország:

Németország gondolt egy nagyot és elhatározta, hogy 2020-ig 1 millió elektromos járműnek kell a híres “autobahn” útjait róni. Az ország és a vezetőség ezért mindent el is követ, hogy elérje eme célt. Magyarországhoz hasonlóan a német állam is támogatja a zöld autók vásárlását, tisztán elektromos modellhez 4000€, míg plug-in hibrid vásárlásához 3000€-val járulnak hozzá. Most pedig az EnBW (német energiaszolgáltató cég) gondolt egy nagyra, mégpedig 1.000 darab töltőt szeretne telepíteni főleg az autópályák mellé. EnBW-nek már van egy kisebb töltő hálózata, de úgy érzik, hogy ez még mindig nem lesz elég, ha Németország ténylegesen eléri az 1 milliós célt.    
Frank Mastiaux vezérigazgató szerint: “Nem akarunk a szűk keresztmetszet lenni”
A cég egyenlőre nem részletezte, hogy ebből az 1000 darabból mennyi lenne gyors- illetve villámtöltő. A cég honlapján már elég sok 50 kW-os CHAdeMO és CCS csatlakozós töltőt lehet találni, de nem zárták ki a 150 kW-os töltési sebesség lehetőségét sem! Németországban 177%-al több elektromos vagy plug-in hibrid autót regisztráltak múlt hónap júniusában mint egy évvel korábban. Egészen pontosan 4,699 db-ot! Pedig az utóbbi időben egyre több helyen lehetett olvasni, hogy hirtelen megtorpant a villanyos modellek keresete, amire a június rácáfolt. Míg 2016-ban közel 25.000 darab elektromos (BEV és PHEV) autót regisztráltak Németországban, addig fél év alatt 2017-ben, június végéig összesen közel megegyező mennyiséget 22.453 darabot! Németországban a plug-in piac részesedése az összes autó 1,43% -át tesz ki, ami az egyik legmagasabb, ezzel szemben még mindig közelében sincs Norvégiának, ahol a múlt hónapban az autók 42%-át valamilyen villanyos hajtású modell uralta.  
De milyen elektromos járgányt is szeretnek a németek?
Renault ZOE-ból 680db-ot adtak el, míg a SMART is bemutatta újdonságait így a fortwo ED-ből 231 darabot és forfour ED-ből pedig 136db került új tulajdonoshoz. BMW i3-ból 219db-ot regisztráltak (plusz 96db REX-es modellt). Tesla sem panaszkodhat, mivel 217db Tesla Model S-t és 136db Model X-et vásároltak a fanok. A VW az új e-Golf-ból pedig 177db-ot lett értékesítve! Plug-in hibridekből pedig az Audi A3 Sportback e-tron tarolt 535db új regisztrációval!

E-cars hírek