Menü

Blog

Iparági hírek

Elészült az első Volvo 7900 Electric önvezető villanybusz

Elkészült az első két teljes méretű önvezető városi busz prototípusa. Az eddigi tesztutak alapján ígéretes a Volvo Buses fejlesztése, ám a sorozatgyártásra még várni kell. Önvezető személy- vagy teherszállító járművekkel kapcsolatos kutatásokat már minden jelentősebb gyártó végez, több sikeres tesztútról is hallhattunk már, a témában szinte minden nap érkeznek hírek. A Volvo Buses is kiemelten kezeli ezt a terület, sikeresen meg is építette e terület első „teljes” méretű járműveit. Az úttörő egy tizenkét méter hosszú, városi forgalomra tervezett elektromos hajtású autóbusz, amelyben harminchat ülőhelyet alakítottak ki, így összesen mintegy nyolcvan személy szállítására alkalmas.

Hamarosan talán a városi forgalomban is láthatunk önvezető buszokat

A Volvo 7900 típusból építettek át két darabot, amelyeket előre meghatározott városi útvonalon kezdenek tesztelni. A buszok automatizált irányításához mesterséges intelligencián (MI) alapuló szoftvereket használnak a különböző szenzorok – radar- és lidarrendszerek, műholdas helymeghatározás és háromdimenziós kamerák – mellett. A szoftvert felkészítették a sűrű városi forgalom kihívásaira, a kátyúkra és a heves esőzésekre is. A járművet természetesen tűzfalakkal védik az esetleges kibertámadások ellen.

Egyelőre két prototípus készült az önvezető Volvo 7900 városi buszból

Az első busszal a próbautakat Szingapúrban, a Nanyang Műszaki Egyetem kampuszán belül kialakított pályán végzik. Azért itt, mert a fejlesztőmunkát a svéd gyártó a felsőoktatási intézménnyel és a helyi állami közlekedési hatósággal közösen végezte. A szingapúri pályán lámpás kereszteződéseket, gyalogátkelőhelyeket, megállókat is kialakítottak, a délkelet-ázsiai városállam éghajlata miatt pedig azt is tesztelhetik, hogyan reagálnak a járművek az extrém, trópusi körülmények között, például heves esőzések, áradások közepette, vízzel részben elárasztott útszakaszokon.
Tavaly ősszel a gyártó otthonában, a svédországi Göteborgban is teszteknek vetették alá a másik elkészült prototípust. Az európai „vizsga” alkalmával azt ellenőrizték, a jármű megbirkózik-e a szűkebb helyekkel, képes-e hajszálpontosan manőverezni. Ugyanis szerelőműhelybe, elektromos töltőállomáshoz, mosóberendezéshez is be kellett tudnia parkolnia a járműnek. Bár az automatizált 7900 megoldotta a feladatokat, egyelőre azonban az még kérdéses, mikor láthatjuk éles bevetésen a Volvo önvezető buszait. A gyártó szerint néhány évet kell már csak várnunk erre.

Rolling Tons