Menü

Blog

Iparági hírek

Egy spanyol régió eltörölte a tehergépjárművek útdíját. Több éven át jogtalanul szedték be

Guipúzcoa (Baszkföld) tartományi tanácsa bejelentette, hogy október 29. 0:00 órától megszünteti az útdíj beszedését a nehéz tehergépjárművektől az N1-es és az A15-ös autópályán. Ezt természetesen nem önszántából tette meg, hanem a baszkföldi legfelsőbb bíróság utasítására - jelentette be a spanyol fuvarozók szervezete, a Fenadismer.
Hat hónappal azután, hogy a Legfelsőbb Bíróság megerősítette a teherautóknak az N1-es és az A15-ös autópályán Guipúzcoa területén történő díjfizetésének jogellenességét, a tartományi tanács végre eleget tesz az ítéletnek. Ennek eredményeképpen mától kezdve Baszkföldön a teherautóknak nem kell fizetniük ezeken az útvonalakon.
Fenadismer elmondta, hogy ez alatt a hat hónap alatt Guipúzcoa tartományi tanácsa mindenféle jogi trükköt bevetett, hogy beszedhesse a teherautók útdíját. Ehelyett az ítéletből kiderül, hogy a 2018 óta kivetett útdíj jogellenes volt. A térség útdíjrendszere valóban diszkriminálta a Guipúzcoán kívüli fuvarozókat. A kapuk elhelyezkedése miatt az útdíjfizetést szinte kizárólag a távolsági forgalomban alkalmazták, míg a helyi fuvarozók és a belső forgalom elkerülte az útdíjat, mivel nem kellett áthaladniuk a kapukon.
A Fenadismer szerint már folyamatban van egy olyan folyamat előkészítése, amely lehetővé teszi, hogy az N1 és az A15-ös autópályán 2018 januárjától az útdíj eltörléséig az ezt igénylő fuvarozók kérelmet nyújthassanak be az N1-es és az A15-ös autópályán fizetett útdíjakra. A szervezet becslése szerint a követelés összege elérheti az 50 millió eurót.
Lesz-e új útdíj rendszer?
Jelenleg előkészítés alatt van egy regionális rendelet az N1-es és az A15-ös utakon a nehéz tehergépjárművekre kivetett útdíjakról. A diszkrimináció vádjának elkerülése érdekében a jövőben nem 19, hanem 76 kilométernyi útszakaszon kell majd útdíjat fizetni, és a fizetőkapukat ennek megfelelően helyezik majd el. Az új rendelettervezet szerint az útdíj összege 0,22 euró/km lesz a 3,5-12 tonnás tehergépjárművek esetében, és 0,28 euró/km a 12 tonnás vagy annál nagyobb tehergépjárművek esetében. Ez azonban csak 2022 végén vagy 2023 elején lép hatályba.
trans.info