Bírósági ítélet: a fuvarozó nem felel a heti pihenő be nem tartásáért, ha nem ő utasította rá a járművezetőt
Az olasz bíróság elfogadta a fuvarozó cég fellebbezését, akit a járművezetővel közösen büntetett meg a frosionei prefektúra. Az ítélet értelmében a cég nem kaphat bírságot, hogyha a járművezető nem tartja be a menet- és pihenőidőre vonatkozó utasításokat, amelyeket a munkaadója előírt neki.
A ferentinói bíróság által nemrégiben meghozott ítélet érzékeny kérdést feszeget, méghozzá a közúti fuvarozó vállalat felelősségét, amennyiben az egyik járművezetője megsérti a menet- és pihenőidőre vonatkozó előírásokat. Ez az első ilyen határozat Olaszországban – számol be az uominietrasporti.it olasz fuvarozási portál. Eddig a hasonló fellebbezéseket elutasították, a munkaadókat pedig az ilyen szabálysértésekért keményen büntették a járművezetőkkel együtt.
A leírt esetben a teherautó vezetője megsértette a munka- és pihenőidőre vonatkozó előírásokat, ami miatt a frosionei prefektúra a fuvarozónak is bírságot szabott ki, aki tudott az elkövetett szabálysértésről. A járművezető kifizette a bírságot, nem kérdőjelezve meg az elkövetést. A cég azonban kizárólag a járművezetőre terhelte a felelősséget a helytelen viselkedés miatt, aki nem alkalmazkodott a cég által adott egyértelmű utasításokhoz. Az utasítás tartalmazta a szabályozást a járművezető munka- és pihenőidejével kapcsolatban, amelyet a járművezetőnek be kellett volna tartania a fuvarozás során – magyarázza az olasz portál.
A kérdés megvitatásának érdekében a bíró az olasz belügyminisztérium 300/2017 számú útmutatására hivatkozott, amely kimondja, hogy a cégnek mit kell tennie, hogy elkerülje a büntetést, ha a járművezető megsérti a menet- és pihenő időre vonatkozó előírásokat. A dokumentum szerint a járművezetők képzése és munkájának ellenőrzése elengedhetetlen, de ez kevés, hogy elkerüljük a kamionos által elkövetett szabálysértések következményeit. A fuvarozónak még be kell bizonyítania a saját vétlenségét, átadva a járművezetőknek a dokumentációt, amit magukkal kell vinniük, hogy már az ellenőrzés után kizárják a saját felelősséget. A dokumentáció különböző utasításokból áll, valamint a legfrissebb igazolásból, amelyet átadnak a járművezetőnek a munkája időszaki vizsgálatáról.
Az eljárás során a fellebbezést benyújtó cég kimutatta és bemutatta azokat a dokumentumokat, hogy az egyes folyamatokat elmagyarázták a járművezetőknek, és hogy küldött a járművezetőnek egy dokumentumot, hogy magyarázza meg a viselkedését, fegyelmi eljárást indítva ezzel vele szemben – magyarázza az uominietrasporti.it portál.
Amennyiben a járművezető dacára az utasításnak a menetterv módosítása mellett dönt, a fuvarozó cégnek megfelelő fegyelmi lépéseket kell tennie, ahogy ez az adott esetben meg is történt. Ilyenkor a következmények a kamionost terhelik, a cég pedig elkerüli a felelősségre vonást. A bíró tehát elfogadta az ítélet elleni fellebbezést, mivel a szabálysértés egyértelműen a járművezető részéről valósult meg, és nem a cég általi nem megfelelő munkaszervezésből adódott.
trans.info