Menü

Blog

Vezetés, utazás, hosszú utak megtétele Érdekességek

Az idei lenne a trükköző szellemkamionosok éve?

Gombnyomásra elforduló rendszám, a kamerák becsapására krómcsíkokkal és ledekkel körülpakolt azonosító, kifehérített számok és betűk – megmosolyogtató trükkökkel próbálják átverni egyesek az útdíj megfizetését ellenőrző hatóságokat. A NAV minden korábbinál több ügyeskedő fuvarozót fogott idén, a NÚSZ szerint tavaly már a gyorsforgalmi utakon is trükköztek egyesek. Egyre több fuvarozó trükközik járműve rendszámával, 2019 első felében közel annyi ügyeskedőt fogtak a NAV ellenőrei az utakon, mint az elmúlt két évben együttvéve – tudta meg a Vezess. Idén hat hónap alatt 22 feljelentést tett az adóhatóság egyedi azonosító jellel visszaélés gyanúja miatt (ami bűncselekmény), miközben 2017-ben és 2018-ban összesen 25 ilyen ügy volt. Június hónapban már egynapos akciót szerveztek az utakon a visszaélések kiszűrésére a rendőrséggel együttműködve. „47 esetben ellenőriztünk olyan szállítójárműveket, amelyekkel kapcsolatban felmerült a rendszámmal történő visszaélés gyanúja és összesen 28 esetben igazolódott be az egyedi azonosító jelhez köthető szabálytalanság” – közölte a NAV.

AZ ÚTDÍJFIZETÉS KIJÁTSZÁSA A CÉL

„A rendszámmal való trükközés jelensége 2017-ben vált egyre nyilvánvalóbbá – a főútvonalakon végzett mobil adatgyűjtésünk tapasztalatai legalábbis erre engedtek következtetni. 2018-ban viszont már ezt tapasztaltuk a gyorsforgalmi útszakaszokon is” – válaszolta megkeresésünkre a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ). Mindkét állami szerv egyértelműen és azonosan felel a miértre: az útdíjfizetés megúszása, valamint az EKÁER kijátszása a cél. Utóbbi az elektronikus árukövetési rendszer, amely többek között az adócsalások kiszűrését végzi, illetve az élelmiszer-biztonsági szabályok betartatását ellenőrzi a fuvarozóknál.

KÉMFILMEKBE ILLŐ ÉS MEGMOSOLYOGTATÓ MÓDSZEREK

Tavasszal szemet szúrt az utak feletti kamerákat figyelő NÚSZ-munkatársaknak egy állandóan rendszám nélkül közlekedő kamion, amely az ország különböző pontjain tűnt fel. „Mivel a jármű típusa minden esetben azonos volt, így felmerült a gyanú, hogy a sofőr valamilyen trükkel él” – idézi fel az esetet a NÚSZ. Amikor a forgalomfigyelők ismét megpillantották a rendszám nélküli szellemkamiont a képernyőkön, riasztották a rendőrséget és a NAV-ot, akik az M3-ason lekapcsolták a fehér Renault-t. Kivezették egy pihenőbe, akkor már érezhette a sofőr, hogy vége a történetnek. Gyorsan ki is derült a trükk: a vezetőfülkében „típusidegen kapcsolót” találtak a hatóság emberei, ezzel a sofőr képes volt a kamerákhoz közeledve lebillenteni a rendszámot. A James Bond-filmekbe illő módszer nem egyedi, csak idén több ilyen kamiont találtak az egyenruhások. Mások olcsóbban megoldják. A NAV szerint egyesek „a rendszám fölé vagy köré króm rácsot, gyakran ezen plusz lámpákat helyeznek el, amelyek szemből nem akadályozzák ugyan a rendszám leolvasását, de felülről, az UD kamera szemszögéből a teljes rendszám leolvasását már többnyire ellehetetlenítik”. A leggyakoribb módszer a legolcsóbb: a betűk és számok több részét kifehérítik, az E betűből könnyű L-t csinálni, a 8-asból 3-ast, és így tovább.

A TRÜKKÖZŐK FELE KÜLFÖLDI FUVAROZÓ

A magyar és külföldi fuvarozók nagyjából ugyanolyan arányban vannak” – állítja a NAV, amit első ránézésre ma már nem is annyira egyszerű megmondani, hiszen rengeteg magyar állampolgárságú sofőr kezdett dolgozni nyugat-európai fuvarozó cégeknek az elmúlt évtizedben, miközben a hazai munkaerőhiányt a magyar vállalkozások külföldiekkel próbálják enyhíteni. Éppen emiatt a NÚSZ nem is vezet statisztikát a rendszámmal trükközők nemzetiségéről, viszont az így-úgy bliccelőkről igen. A Vezess kérésére elküldték, hogy az összes bliccelőt nézve mi a leggyakrabban próbálkozó öt nemzetiség aránya:
  • románok – 17,18 százalék
  • lengyelek – 15,53 százalék
  • szlovákok – 8,75 százalék
  • bolgárok – 7,11 százalék
  • törökök – 5,68 százalék
Nem járnak jól a rendszámot manipulálók, ugyanis az egyedi azonosító jellel visszaélés alapesetben három évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető, de akár öt év is lehet, ha üzletszerűen vagy bűnszövetségben végzik. Ráadásul a lefülelt járműveket megjelöli a NÚSZ rendszere, hiába ültet más sofőrt kamionjába a fuvarozó cég, a magyar hatóságok onnantól jobban figyelik azt a kamiont, amellyel egyszer már bepróbálkoztak. Ezekhez a járművekhez ugyanis egy „technikai azonosítót” rendelnek.

vezess.hu