Menü

Blog

Iparági hírek

Az Európai Parlament 35 %-kal csökkentené a nehézgépjárművek CO2-kibocsátását

Az Európai Bizottság eredeti javaslata alapján 2025-re 15%-kal, míg 2030-ra 30%-kal kellene mérsékelni az új nehézgépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re meghatározott értékhez képest. Az Európai Parlament azonban ennél szigorúbb csökkentést írna elő: 2025-re -20%-ot, 2030-ra -35%-ot.
A gyártóknak emellett biztosítaniuk kellene, hogy 2030-ra a zéró- és alacsony kibocsátású járművek tegyék ki az eladásaik legalább 20 százalékát. 2025-re az 5 százalékos célértéket kellene elérni. Az új városi buszoknak pedig 2025-re a fele, 2030-ra pedig a háromnegyede elektromos kellene, hogy legyen.
A képviselők felszólították a bizottságot, hogy még 2020 előtt álljon elő a szén-dioxid-kibocsátást valós környezetben mérő tesztet előíró javaslattal. Leszögezték, hogy a zöld autóipari és technológiai változásoknak negatív társadalmi hatásai is lehetnek, ezért az EU-nak támogatnia kell az ágazatban dolgozók tovább- és átképzését, elsősorban az átmenet által leginkább érintett régiókban. A szakértők bíznak benne, hogy decemberben a másik uniós társjogalkotó szerv, a tagállamok kormányainak tanácsa is elfogadja az álláspontját az ügyben, ezután pedig megkezdődhetnek az intézményközi tárgyalások. A jelentős autóiparral rendelkező országok várhatóan ellenezni fogják a szigorúbb célértékeket, így kompromisszumos megoldásra lesz szükség. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) például azért lobbizott, hogy 2025-re mindössze 7 százalékos, 2030-ra pedig 16 százalékos CO2 csökkentést írjanak elő.

Hungarokamion