Az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (EKÁER) működése
Az EKÁER célja a jogkövető piaci szereplők pozíciójának erősítése, az áruforgalom átláthatósága, a gyakran emberi egészséget veszélyeztető élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések kizárása és nem utolsó sorban az adóelkerülők kiszűrése.
Ezzel a rendszerrel nyomon követhetővé válik az áruk tényleges útja, hiszen a szállítással kapcsolatos adatokat (áru megnevezése, mennyisége, címzett, feladó adatai, szállító jármű rendszáma stb.) egy központi elektronikus rendszerben még a fuvarozás előtt kell rögzíteni. Ezen adatok egy része (termék tömege, értéke, a szállító gépjármű rendszáma) a szállítmány megérkezéséig módosítható, és az átvételi (kirakodási) helyre érkezés időpontját követő munkanapon is elegendő rögzíteni azt. A gépjármű rendszámának megadása nem feltétele az EKÁER szám megállapításának, azonban a fuvarozás megkezdéséig ezt az adatot is rögzíteni kell.
Míg korábban csak annak kell bejelentenie a fuvart, akik 3,5 tonnát meghaladó össztömegű útdíjköteles járművel szállított árut, addig most már bármilyen járműre, így azon haszongépjárművekre is kiterjed a kötelezettség, amelyek a 3,5 tonna össztömeget elérik. Itt valószínűleg azokra a kisteherautókra, furgonokra gondolnak, akik az útdíjrendszerben nem vesznek részt, azonban szerelvényükkel – utánfutóval – együtt elérik ezt az össztömeget.
A fuvarozó felelőssége a hatósági zár sértetlen megőrzése is. A szabályszegést magánszemély esetén minimum kétszázezer, maximum ötszázezer forint, vállalkozók esetén pedig ötszázezer és egymillió forint közötti bírsággal sújthatja a hatóság.
A járművet a kiszabott bírság megfizetéséig ezentúl vissza is tarthatják az ellenőrök, ha a megbüntetett fuvarozó nem rendelkezik magyar adóazonosító számmal és székhelye, lakóhelye, szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van, illetve nem vállaltak – banki vagy belföldi gazdálkodó szervezet részéről – garanciát a bírság megfizetésére. A jármű visszatartása alól csak a romlandó árut és élő állatot szállító fuvareszközök mentesülnek.
Már nemcsak az számít szabálytalanságnak, ha nem jelentenek be egy rakományt, de az is, ha többet jelentenek be, mint amennyit ténylegesen szállítanak. Ilyenkor a hiányzó mennyiség értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhatnak ki az illetékesek!
Érdemes minden apró részletre odafigyelni, hiszen a szabályok megszegése komoly szankciókkal jár. Ne kockáztassuk rakományunkat és munkahelyünket sem!
Kövess minket a Cagobull Szerviz Facebook oldalán is, hogy első kézből értesülj a legfrissebb információkról!