Az elektronikus fuvarlevél bevezetéséért fogtak össze a közúti fuvarozók és szállítmányozók
A digitalizáció tartósan erősítheti a közúti fuvarozási és szállítmányozási szektor versenyképességét is. Az ágazat meghatározó szakmai szervezeteinek vezetői szándéknyilatkozatot írtak alá a fuvarozás alapdokumentuma, az ún. CMR fuvarlevél elektronikus platformjának (e-CMR) hazai bevezetése érdekében 2021. január 28-án, Budapesten. A logisztikai folyamatok digitalizációjának újabb mérföldköve jelentősen hozzájárulhat az ellátási lánc hatékonyabb működéséhez és átláthatóságához is.
A közúti fuvarozásnak szintet kell lépnie a technológiában, előmozdítva a költséghatékonyságot és a környezetvédelmet egyszerre szolgáló informatikai megoldások térnyerését. A CMR fuvarokmány a szektor összetett funkciójú árukísérő dokumentuma, amely a szállítási szerződés létrejöttének, az áru átadásának és átvételének igazolására szolgál, a fuvarozó által elvégzett munka számlázásának alapja. A nemzetközi fuvarozás világában még mindig papír alapon működik, és gyakran postai úton jut el a feladótól a címzettig, fuvarozóig. E nehézkes, időigényes gyakorlatot váltaná ki az okmány digitalizációja, amelyre az Európai Unió egyes tagállamaiban már van példa, és a CMR egyezmény kiegészítésének elfogadásával Magyarországon is megtörténhetne.
A három meghatározó közúti fuvarozói és szállítmányozói szervezet – a Magyar Szállítmányozók Szövetsége Egyesület, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete – közös szándéknyilatkozatukban jelezték a kormányzat felé a digitális rendszer mielőbbi bevezetésének szükségességét. A dokumentumot Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár jelenlétében, az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM) írták alá.
Az e-CMR bevezetése jelentősen növelheti a fuvarozók versenyképességét a számlázás felgyorsításával, az ágazat vállalkozásai így hamarabb hozzájuthatnak megszolgált fuvardíjukhoz. Egyszerűbbé válik a logisztikai információk archiválása és a panaszkezelés, azonnali, valós adatok alapján lesz nyomon követhető a szállított áru. A termelő vállalatok megbízásából eljáró szállítmányozók adminisztratív terhei is csökkennek, átláthatóbb lesz számukra a fuvarozó cégek tevékenysége. A szakmai érdekképviseleti szervezetek álláspontja szerint a digitális átállás a jelenlegi, döcögős és idejétmúlt rendszer felváltásával jelentősen lerövidíti a folyamatok időigényét, az e-CMR alkalmazásához a magyar jogszabályoknak hozzá kell járulniuk.
„Az elektronikus fuvarlevél meghonosításával Magyarország nemzetközi viszonylatban is innovatív megoldást vezethetne be. Az ágazati digitalizáció a fuvarozásban érintett többi szereplő mellett az állam számára is átláthatóbb működési környezetet teremt. A szakminisztérium tehát támogatja a szakmai kezdeményezést, a megvalósításhoz szükséges jogalkotás elindítására készen áll. A jogi szabályozás megteremtése mellett elengedhetetlen a rendszer informatikai hátterének kiépítése is.” – hangsúlyozta Mosóczi László.
A szándéknyilatkozat aláírói kiemelték, hogy a kiélezett nemzetközi piaci versenykörnyezetben minél előbb indul el a magyarországi e-CMR, hasznait annál nagyobb mértékben élvezheti a hazai logisztika, szállítmányozás, közúti árufuvarozás, és közvetetten a központi költségvetés is.
NiT Hungary Sajtóosztály / Hungarokamion