Az elektromos teherautó-vásárlás első forradalmára számítanak idén
A Gartner előrejelzése szerint 2022-ben 34,4 százalékkal több elektromos jármű lesz kézbesítve éves szinten. Várhatóan az összes jármű 95 százaléka személygépkocsi lesz, amelyből valamivel több mint 6 millió darab fog megjelenni a piacon.
Ami a fuvarozókat leginkább érdeklő elektromos furgonokat és teherautókat illeti, az előre jelzett növekedésük a többi kategória átlaga felett van. Az előrejelzés szerint idén több mint 126 ezer darab elektromos furgon fog a piacra kerülni, ami 46,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
A teherautók szegmensében a Gartner 22 700 jármű leszállítására számít, ami több mint 49 százalékkal több, mint az előző évben, amikor 15 100 elektromos teherautó került ki az utakra.
Míg a kisteherautók esetében az elektromos járművek 2021-es kiszállításainak növekedése magasabb volt az idei évre prognosztizáltnál (56,1 százalék vs. 46,8 százalék), addig az elektromos teherautók esetében ennek ellenkezője várható. A szegmens tavaly 41,5 százalékkal nőtt az előző évhez képest, idén pedig várhatóan meghaladja a 49 százalékot.
Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a világjárvány idején fellendülő e-kereskedelem növekedésének hullámán 2021-ben nagy volt a kereslet a kézbesítő furgonok iránt.
Kína harap a legnagyobbat a tortába
Az elektromos járművek főbb piacait tekintve a Gartner becslése szerint Kína 46 százalékos részesedéssel rendelkezik majd. Az országba 2022-ben várhatóan 2,9 millió ilyen autó lesz. A második piac Nyugat-Európa lesz 1,9 millió járművel. Míg Észak-Amerikában 855 ezer elektromos jármű kerül majd ki az utakra.
Ahogy nő az utakon közlekedő „elektromos autók” száma, úgy nő a töltésükhöz szükséges infrastruktúra is. A Gartner becslése szerint a nyilvános töltőpontok száma a 2021-es 1,6 millióról idén 2,1 millióra emelkedhet.
Ennek ellenére Jonathan Davenport, a Gartner kutatási igazgatója rámutatott arra, hogy az infrastruktúra még mindig elégtelen szinten van.
„Az egyik fő probléma, amellyel foglalkozni kell, a gyorstöltési infrastruktúra hiánya mind az otthonokban, mind a közterületen” – mondta Davenport.
Hozzátette, hogy a chipek hiánya különösen az elektromos furgonok és teherautók gyártását is befolyásolja. És bár jelenleg viszonylag kevés ilyen típusú járművet szállítanak, várakozásai szerint ez a szám jelentősen növekedni fog.