Az árunak 15 perc alatt át kell jutni a határon
„A terv levonja a Covid19-világjárvány tanulságait, valamint figyelembe veszi azokat a kihívásokat is, amelyekkel az uniós közlekedési ágazatnak Oroszország Ukrajna elleni katonai agressziójának kezdete óta szembe kell néznie. Mindkét válság súlyosan érintette az áru- és személyszállítást, de az ágazat ellenálló képessége és a tagállamok közötti hatékonyabb koordináció kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy az EU reagálni tudjon e kihívásokra,” olvasható az EB közleményében.
10 intézkedés a közelmúltbeli válságok tanulságaira építve
A terv egy 10 intézkedésből álló eszköztárat tartalmaz, amely iránymutatással szolgál az EU és tagállamai számára az ilyen vészhelyzeti válságkezelési intézkedések bevezetésekor.
Egyéb intézkedések mellett kiemeli a minimális összekapcsoltság és az utasvédelem biztosításának, a kibertámadásokkal szembeni ellenálló képesség kiépítésének, valamint a reziliencia tesztelésének fontosságát.
Hangsúlyozza továbbá a zöld sávok elveinek fontosságát, amelyek biztosítják, hogy a szárazföldön fuvarozott áruk 15 percnél rövidebb idő alatt átléphessék a határokat, és megerősíti a kapcsolattartó pontok hálózatának szerepét a nemzeti közlekedési hatóságokban.
Mindkét szempont döntő fontosságúnak bizonyult úgy a Covid19-világjárvány, mint az Ukrajna elleni orosz agresszió által okozott jelenlegi válság idején.
A 10 cselekvési terület a következő:
- Az uniós közlekedési jogszabályok hozzáigazítása a válsághelyzetekhez
- A közlekedési ágazat megfelelő támogatásának biztosítása
- Az áruk, szolgáltatások és személyek szabad mozgásának biztosítása
- A menekültáradat kezelése, valamint az elakadt utasok és közlekedési dolgozók hazaszállítása
- A minimális összekapcsoltság és az utasvédelem biztosítása
- A közlekedési információk megosztása
- A közlekedéspolitikai koordináció megerősítése
- A kiberbiztonság megerősítése
- Közlekedési vészhelyzeti teszt
- Együttműködés a nemzetközi partnerekkel
A világjárvány egyik fő tanulsága az, hogy a válságkezelési intézkedéseket fontos összehangolni – például az olyan helyzetek elkerülése érdekében, amikor a teherautók, vezetőik és a nélkülözhetetlen áruk a határokon vesztegelnek, amint az a világjárvány első napjaiban történt.
Ne feledjük azonban, hogy ez itt csak egy terv. A Bizottság és a tagállamok ezt a vészhelyzeti tervet a közlekedési ágazatot érintő jelenlegi kihívások kezelésére fogják felhasználni. Az EU az uniós ügynökségekkel együttműködve támogatja a tagállamokat és irányítja a válsághelyzetekre való felkészülést azáltal, hogy koordinálja a nemzeti közlekedési kapcsolattartó pontok hálózatát, és rendszeres megbeszéléseket folytat a nemzetközi partnerekkel és érdekelt felekkel.
Az azonnali kihívásokra reagálva és annak biztosítása érdekében, hogy Ukrajna gabonát exportálhasson, de a humanitárius segítségnyújtástól kezdve az állati takarmányokig és műtrágyákig a szükséges árukat is importálhassa, a Bizottság koordinálni fogja a szolidaritási folyosók kapcsolattartó pontjainak hálózatát és a szolidaritási folyosók kapcsolatteremtési platformját.
Forrás: trans.info