Menü

Blog

Iparági hírek

A magyar e-útdíj bevétel több mint felét külföldről fizetik

2017-ben is folytatódott a megtett úttal arányos e-útdíjszedési rendszerből származó bevételek erőteljes emelkedése. Az okok a forgalom erősödéséből és a díjköteles utak számának növekedésében kereshetők. Nézzük a részleteket. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) értékesítési mutatói alapján, az elmúlt évekhez hasonlóan 2017-ben is nőtt a 3,5 tonna össztömeg feletti járművekre érvényes e-útdíj rendszerből származó bevétel. A megszolgált útdíj összege tavaly átlépte a bruttó 221 milliárd forintos határt, ami 11,9 százalékkal haladja meg a 2016-os, illetve 19,3 százalékkal a 2015-ös értéket. Bartal Tamás, a NÚSZ igazgatóságának elnöke szerint az e-útdíj bevétel emelkedése alapvetően két okra vezethető vissza. „Egyrészt – az elmúlt évek tendenciáját követve – tovább erősödött a díjköteles úthálózat forgalma. Ez újabb jele, illetve hozadéka a gazdasági növekedésnek, hiszen az ország teljesítménye, ezen belül is az ipari termelés volumene erős, mintegy 80 % os korrelációt mutat az útdíjbevételek alakulásával. Ezt a NÚSZ által végzett korábbi kutatási eredmények is alátámasztják” – mondta Bartal Tamás. „A másik ok, hogy 2017. január 1-jén új elemekkel, többek között az M0 keleti szektorával, valamint az M86 és M31 utakkal bővült a fizetős szakaszok köre” – tette hozzá a NÚSZ igazgatóságának elnöke. A 3,5 tonna feletti járművek tulajdonosai vagy üzembentartói 2017-ben összesen 9,6 milliárd forintot fizettek az új díjköteles útszakaszok használatáért. Ezek közül a legnagyobb e-útdíj bevétel, mintegy 5,2 milliárd forint az M0 keleti szektorához köthető, de közel 2,6 és 1,6 milliárd forintos összeggel az M86 és M31 jelű utak is jelentős arányt képviselnek. A HU-GO főbb mutatószámai A HU-GO rendszerben jelenleg 91 ezer regisztrált ügyfelet tartanak nyilván, ami közel 20 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti értéket. A regisztrált gépjárművek száma egy év alatt 280 ezerről mintegy 338 ezerre nőtt, míg a járművekhez kötött fedélzeti egységek (OBU) száma a tavalyi 167 ezerről indulva átlépte a 204 ezres értéket. A fedélzeti eszközök segítségével bevallott útdíjak összege a 2016-os bruttó 160,6 milliárdról 2017-ben közel 188,7 milliárd forintra emelkedett, addig a viszonylati jegyekből származó bevétel a 2016-os 37,4 milliárdról 32,9 milliárd forintra csökkent. 2015-ben ez az érték még 56 milliárd forint volt. A magyar e-útdíj bevétel nagy része külföldről érkezik 2017-ben a megszolgált útdíj 51,17 százalékát külföldi úthasználók vallották be. Az országok sorrendjét vizsgálva tavaly is a román felségjelzésű teherjárművek képviselték a legmagasabb arányt. Közel 40 százalékukkal magasan vezetik a mezőnyt, hiszen a második helyezett Lengyelország már csak 13,24 százalékot tudhat magáénak. A harmadik helyen Bulgária található 9 százalékkal, majd Szlovákia és Szerbia következik 8,2 és 5,5 százalékkal. A listavezető országok sorrendje 2016 óta nem változott. Érdekesség, hogy a megszolgált útdíj összege a HU-GO rendszer 2013-as bevezetése óta a román felségjelzésű teherjárművek esetében összesen 180,2 milliárd forint, a lengyelek esetében 54 milliárd, a bolgárok esetében pedig 39,3 milliárd forint volt.

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg másokkal is!

Hungarokamion

Címkék:
e-útdíj, hu-go