Menü

Blog

Iparági hírek

A közúti közlekedés kibocsájtás-kereskedelmi rendszere közeledik

Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy kezdjék el alkalmazni a kibocsájtás-kereskedelmet a közlekedésben és az építőiparban 2026-tól. Azonban az Európai Parlament által kidolgozott kompromisszum szerint erre már 2025. január 1-jén sor kerülhetne. A kibocsájtási jogosultság kereskedelmére vonatkozó szabályok a közúti fuvarozásra és az építőiparra való kiterjesztéséről szóló szavazáson, amelyre május 17-én fog sor kerülni, a legtöbb európai parlamenti képviselő támogatására számítanak. Ezen kívül az EP Környezetvédelmi Bizottsága valószínű arra fog szavazni, hogy 50 euróban korlátozzák egy tonna CO2 árát, valamint a többletköltségek végfelhasználókra való átruházását tiltsák meg az üzemanyag-gyártóknak.

“A háború Ukrajnában megmutatta, hogy csökkentenünk kell az orosz bányászott üzemanyagoktól való függésünket. Hogy ezt elérhessük, be kell vezetnünk a „Fit for 55” csomagot (azaz azokat az uniós jogi aktusokat, amelyek célja az üvegházhatású gázok kibocsájtásának csökkentése 55%-kal 1990-hez képest – a szerk.) és jóvá kell hagynunk az új kibocsájtás-kereskedelmi rendszert (ETS 2) az építőipar és a közlekedés számára” – győzköd Peter Liese, a PE javasolt előírásaiért felelős rapportőre.

Az ETS 2 rendszer közlekedésre való kiterjesztése 2025. január 1-jén történne, de csak az üzleti üzemanyagfelvevők számára, mint amilyenek a fuvarozó cégek. A magánszemélyek felmentést kapnak alóla 2029-ig, legalábbis a legtöbb országban. Azok az országok, amelyeknek már van üzemanyagból származó kibocsájtás-kereskedelmi rendszere magánszemélyek számára (pl. Németország, Svédország, Finnország, Ausztria, Írország és Dánia), megtarthatják azt.

Mi az uniós kibocsájtás-kereskedelmi rendszer?

Az uniós kibocsájtási jogosultság kereskedelmi rendszer (EU ETS) 2005-ben indult el. Meghatározza a feltétel nélküli limitet, vagy „határt” egyes üvegházhatású gázok számára, amelyeket egy év során a rendszer hatálya alá tartozó alanyok kibocsájthatnak. Idővel ez a limit csökken, aminek köszönhetően az összkibocsájtás is csökken. Az ETS létrejötte óta a kibocsájtások 42,8%-kal csökkentek az érintett legfontosabb szektorokban, mint az elektromos- és hőenergia-termelés, valamint az energiaigényes ipari létesítményekben. Az EU ETS keretein belül a szabályozott alanyok kibocsájtási jogosultságot vásárolnak, vagy kapnak, amelyeket szükség esetén kicserélhetnek egymás között.

Az Európai Bizottság tavaly júliusban azt javasolta, hogy alkalmazzák a kibocsájtási jogosultságok kereskedelmi rendszerét más szektorokban az új rendszer közvetítésével, hogy „kihasználják a jelenlegi rendszer pozitív tapasztalatait, valamint ösztönözzék az átállást a tisztább közúti fuvarozásra a szén-dioxid-kibocsájtási díj alkalmazásának eredményeként”.

Az EB kezdeményezésének megfelelően a tengeri fuvarozásból származó kibocsájtásokra nem lesz érvényes az EU ETS, azonban a közúti fuvarozásban és az építőiparban alkalmazott üzemanyagokból származó kibocsájtásra kiterjed majd az új, külön kibocsájtási jogosultság kereskedelmi rendszer – az említett ETS 2.

Az új kibocsájtási jogosultság kereskedelmi rendszer a régihez hasonló szabályokra fog épülni, „hogy a legracionálisabb módon csökkentsük a kibocsájtást költségek szempontjból, és csökkentsük a beruházások megtérülési idejét, melyeknek célja az energiamegtakarítás elérése a fuvarozási szektorban” – magyarázza az EB a hivatalos közleményében.

 

Forrás: trans.info