Menü

Blog

Iparági hírek

A károsanyag-kibocsátás adója horribilis költséget fog jelenteni a fuvarozóknak

A DTL-Danske Vognmaend dán logisztikai és fuvarozó cégeket tömörítő egyesület kiszámolta, hogy 2030-ban az egy teherautó után fizetendő adó majdnem tizenkét millió forintot is kitehet.
A számítás egy átlagos teherautóra vonatkozik, évi kb. 100.000 km futásteljesítménnyel, és amely megfelel az az Euro 6 kibocsájtási normának.
Az egyesület közli, hogy a következő kilenc évben a teherautók díjai kétszeresére nőhetnek a jelenlegi kb. 120.000 koronáról.
A növekedés főleg a megemelt CO2-kibocsájtási díjak miatt van. 2025-ben 350 koronát tennének ki egy tonna CO2-ért, míg 2030-ban már 600 koronát
„A kormány éppen az adók és a vámok emelését tervezi, és ennek a hozzáállásnak biztosan negatív hatása lesz a fuvarozási ágazat zöld átalakulására” – kommentálja Erik Oestergaard, a DTL-Danske Vognmeaned vezérigazgatója.
Amint hozzáteszi, a kormány politikája a károsanyag-kibocsájtással kapcsolatban az alacsonyabb kibocsátású járműveket támogatja, vagy az alternatív üzemanyaggal közlekedőket, ami magával hozza a megfelelő infrastruktúra létrehozását (legalább az üzemanyag-ellátásét). Ez viszont költségekkel jár, amelyeket minden bizonnyal adók formájában terhelnek a TSL szektor cégeire.
A fuvarozási szektor költségeinek növekedése végeredményben pedig költségnövekedés az egész gazdaság számára, már csak az áruk és a szolgáltatások árának növekedése miatt is.
A DTL nem az egyedüli ágazati egyesület, amely kritizálja a dán kormányzatot a fuvarozói szektorral szembeni politikájáért. Nemrégen az SLD szervezet ( (Specialforeningen for Logistik og Distribution) mutatott rá, hogy a kormány politikája a külföldi fuvarozókkal szemben elijeszti őket a dán piacon való szolgáltatás-nyújtástól. Ez pedig fuvarozási kapacitáshiányhoz és áremelkedéshez vezet. Azoknak az áraknak az emelkedéséhez, amelyet így is évről évre felvernek a növekvő kibocsájtási díjakkal összefüggő lépések.
trans.info