Menü

Blog

Praktikus tanácsok vezetéshez

3M: Mindent a járművek láthatósági jelöléséről

A járművek kontúrjelzése javítja a járművek láthatóságát szélsőséges időjárási körülmények között és éjszaka. Így egyúttal hatással van a közúti biztonságra, különösen a nehéz tehergépjárműveket érintő balesetek kockázatának csökkentésére azáltal, hogy javítja a járművek és félpótkocsik közúti láthatóságát.

Jogszabályi előírások

A körvonaljelzés használatára vonatkozó kötelezettség 2011. július 11-én lépett hatályba. Ez az infrastruktúráért felelős miniszternek a járművekre vonatkozó műszaki előírásokról és a szükséges felszerelésekről szóló rendeletet módosító, 2011. július 11-én közzétett rendeletéből ered ( A. Függelék A/20. számú melléklete a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelethez). A fényvisszaverő kontúrjelzés olyan járművekre vonatkozik, amelyeket a Magyar Köztársaság területén először 2011.7.10. után regisztráltak. A fényvisszaverő kontúrjelzés használatára vonatkozó kötelezettség az Egyesült Nemzetek Szervezetének Európai Gazdasági Bizottságának 48. számú, Magyarország által ratifikált rendeletéből következik. Ez a rendelet meghatározza, mely járműveket vagy járműszerelvényeket meg kell jelölni a C osztályú láthatósági körvonaljelzéssel, amelyek felszerelhetők ezekkel, és amelyek esetében az ilyen címkézés elfogadhatatlan. A fényvisszaverő anyaggal szembeni műszaki követelményeket, valamint a járművekhez történő rögzítésének módját a 104. sz. ENSZ-EGB előírás határozza meg. Járművek kontúrláthatósági jelölése:
  • A leghatékonyabb módja a nehéz járművek éjszakai láthatóságának növelésére – a jármű láthatóságát akár 1000 m távolságból is biztosítja.
  • Biztosítja az út szélén parkoló, elinduló vagy manőverezésbe kezdő járművek láthatóságát.
  • A többi úthasználónak sokkal hosszabb ideje van a biztonságos manőverezésre, mivel hamarabb látják a megjelölt nehéz gépjárművet
  • Éjszakai látásviszonyok között akár 30–40% -kal csökkenti a nehéz járműveket érintő közúti balesetek kockázatát – az adatok független tudományos kutatóegységek által végzett kutatások eredményei.
Az ECE48 rendelet hatálya alá tartozó járműkategóriák
Kötelező N2>7,5 t Áruszállításra használt járművek, amelyek össztömege meghaladja a 7,5 tonnát, de nem haladja meg a 12 tonnát, és hossza meghaladja a 6 métert, szélessége pedig meghaladja a 2,1 métert
N3 Áruszállításra használt járművek, amelyek össztömege meghaladja a haladja meg a 12 tonnát, a hossza meghaladja a 6 métert, szélessége pedig meghaladja a 2,1 métert
03 Utánfutók és félpótkocsik, amelyek össztömege meghaladja a 3,5 tonnát, de nem haladja meg a 10 tonnát
04 10 tonnát meghaladó össztömegű pótkocsik és félpótkocsik
Opcionális N1 Áruszállításra használt járművek, amelyek súlya nem haladja meg a 3,5 tonnát, és nem éri el a 7,5 tonnát
N2<7,5 t Áruszállításra használt járművek, amelyek súlya meghaladja a 3,5 tonnát, de nem haladja meg a 7,5 tonnát
02 Utánfutók és félpótkocsik, amelyek bruttó súlya meghaladja a 0,75 tonnát, és nem haladja meg a 3,5 tonnát
M2 8-nál több személy szállítására szánt autóbuszok, amelyek össztömege nem haladja meg az 5 tonnát
M3 8-nál több személy szállítására szánt autóbuszok, amelyek össztömege meghaladja az 5 tonnát
Tilos M1 Személygépkocsik
01 0,75 tonnát el nem érő össztömegű pótkocsik
A láthatósági kontúrjelzés osztályozása az ECE104 előírás szerint Az ECE 104 rendelet meghatározza a járművek körvonalának megjelölésére használt fényvisszaverő fólia műszaki paramétereit és követelményeit. Az ECE104 szerint a láthatósági kontúrjelzés 3 osztályra bontható: C osztály – a kontúrjelzés szembetűnő jelölése a legmagasabb fényvisszaverő paraméterekkel D osztály – szembetűnő láthatósági jelölések korlátozott térbeli grafikákhoz E osztály – láthatósági jelölések nagyméretű grafikákhoz A láthatósági kontúrjelzés megengedett színei Magyarországon:
  • a jármű hátulja – sárga vagy piros láthatósági kontúrjelzés
  • a jármű oldala – sárga vagy fehér láthatósági kontúrjelzés

3M Magyarország – Közlekedésbiztonsági osztály | Hungarokamion