Menü

Blog

Iparági hírek

Megváltoznak az európai teherautó vezetőfülkék méretei

Áramvonalasabb fülke és/vagy több hely? A következő év végétől, vagyis 2020 szeptemberétől kezdve a tehergépjármű-gyártók egész Európában több lehetőséget kapnak a teherautó-kabinok méretének tervezésére. A maximális megengedett rakodási hosszra vonatkozó szabályok nem változnak. A változás az lesz, hogy további hely lesz a kabin számára az aerodinamika javítása érdekében. A járművezető számára ez előnyös lehet, mivel az új szabályoknak köszönhetően több belső tér jöhet létre. A változtatásokat az EU román elnöksége alatt hajtották végre a hatékonyabb, kényelmesebb és biztonságosabb kabinok kialakítása érdekében. “Ez hihetetlenül jó hír az összes közlekedő számára, nem is beszélve a környezetről” – mondta Răzvan Cuc román közlekedési miniszter. Az új intézkedések elsősorban a racionalizálásnak adnak teret, és erre van szüksége a teherautó-gyártóknak. Annak érdekében, hogy a teherautó gyártók megfeleljenek Európában a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó szigorú követelményeknek, nem kerülhetik el az aerodinamika optimalizálását, ezért a hosszabbítás körülbelül negyven centiméterét a pótkocsi hátulján lévő szárnyakra használhatják fel. Előfordul már most is, hogy ilyen szélterelőket a félpótkocsikra szerelnek, de aztán behajtják vagy leszerelik, mert sok országban még nem engedélyezett.
Ék alakú kabinok A megtakarítást elsősorban a jármű elején kell elérni, és ehhez már megfogalmazták a követelményeket. Először: az előlapnak egy 20 fokos ferde sarokkal rendelkező virtuális dobozba kell illeszkednie. Ezenkívül az elejét három méterrel hátra kell dönteni egy méter magasságban.
Az új szabályok természetesen lehetőséget kínálnak a teherautó-iparban, de nem szabad elfelejtenünk, hogy az ilyen változások hatalmas beruházásokat vonnak maguk után a teherautó gyártók számára. A legtöbb tehergépjármű-gyártó az elmúlt években már sokat fektetett modellek sorozatába a kabinkoncepció teljes megújítása érdekében. Az egyetlen teherautó-gyártó, amely 1987 óta változatlanul gyártja kabinkoncepcióját, a DAF az XF (korábban 95-ös) sorozattal.
A jármű hossza szabadon tervezhető
Mostantól a teljes jármű hossza szabadon megválasztható, és eltérhet a 16,50 illetve 18,75 métertől, amely eddig a legnagyobb hosszúságnak számított. Mint ahogy már feljebb írtuk, a pótkocsik rakodási méretei nem változnak. Az egyetlen új követelmény, hogy az egész szerelvénynek az előírt 12,50 méteres fordulási körön belül kell maradnia. Ez tehát egy másik követelmény azon virtuális doboz mellett, amelybe a kabinnak illeszkednie kell. A kabin sarkainak nem szabad túlnyúlni az előírt fordulási körön.
Formatervezési tanulmány A fenti előfeltételek ismeretében a kamiongyártók megkezdték az új tanulmányjárművek kidolgozását, amelyek nemcsak a funkcionalitáson, hanem a személyiségjegyek kialakításán is alapszik. A DAF a múltban már megmutatta, hogy ez egy jellegzetes márka, és a 75/85 sorozat kilencvenes években való megjelenésével felébresztette a versenytársakat, hogy a formatervezés nem csak a személygépkocsiknál fontos, hanem a haszonjármű flottatulajdonosok számára is segíti a márka iránti elköteleződést, amely előnyös az értékesítés szempontjából. Végül, a járműpark a fuvarozó vállalkozások kiállítási tárgya. A DAF 95 XF 1997-es megérkezésekor új tendenciát mutatott a márkaarculat és a formatervezés területén. Az új tervezési tanulmány azt is mutatja, hogy jól felhasználták a márka arculatának örökségét. Világosan mutatja, hogy a hűtőmaszk tipikus alakját újraértelmezték, és ez az új arc fő jellemzője. Látjuk, hogy a versenytársak, mint például a Scania és a közelmúltban az Iveco is, egy olyan hűtőrácsra összpontosítanak, amely a szélvédő aljától a lökhárító aljáig terjed, amely markáns megjelenést ad a homlokzatnak, ugyanakkor nagyon hasonlóak. Funkcionális szempontból ez a kabinkoncepció elülső szélessége 2,35 m, hátulján pedig 2,50 m, ami azt jelenti, hogy a kabin ék alakú, és ez nagy pozitív hatást gyakorol az aerodinamikára, és ezért üzemanyagot takarít meg, így csökkenti a CO2 kibocsátást. Fontos a sarkok nagyobb kerekítése is, legalább 325 mm sugárral. A hűtőrács kinyílik vagy bezáródik attól függően, hogy fontos-e a hűtés, ami nagyon pozitív hatással van a légáramlásra. Ezzel a koncepcióval az ajtóhosszabbítók nem a kabin, hanem az alépítmény alkotóelemei, így a lökhárító és az ajtóhosszabbítás közötti átmenet sokkal jobban igazodik (VW Constellation megoldás). A jármű tükör nélküli, ami nem csak az üzemanyag-megtakarítás szempontjából hasznos, hanem a biztonság szempontjából is fontos. Ez a megoldás jelentősen javítja az kitekintést a vezető számára. Nem csak a nagyobb hely miatt Az új jogszabály, amely több helyet kínál, az új technológiákra is végrehajtható. Mindannyian tudjuk, hogy a CO2-kibocsátás mértékét folyamatosan szigorítják, és ezért az alternatív üzemanyagokra is gondolnunk kell. Például a hidrogénre. Ezzel az üzemanyaggal energiát lehet termelni az üzemanyagcella segítségével, így a távolsági szállítás is megoldható lenne elektromos meghajtású teherautóval. Ennek a jelenlegi problémája az, hogy a hidrogéntartályok valóban sok helyet foglalnak el. Az új szabályok a tehergépkocsi-gyártók számára további tlehetőséget adnak az ilyen újításokhoz. Az össztömeg szintén kérdéses lehet. Az akkumulátorok és a hidrogéntartályok megnövelik a teherautók tömegét. Brüsszel jelenleg számos lépést tesz egy kompenzációs rendszer kidolgozása érdekében, amely lehetővé teszi például az elektromos teherautók számára, hogy becslések szerint másfél tonnával nagyobb tömeget szállítsanak. Ezek az új szabályok és lehetőségek kis lépéseket jelentenek a fenntartható jövő felé, de az erre irányuló törekvések biztatóak. A sofőrök számára további előnye, hogy egy kicsit több lakóterületet kapnak a fülkében, ami hihetetlenül jó hír.

Hungarokamion