Iparági hírek

Eldőlt mikor indul az önvezető Kamaz teherautók gyártása

A Kamaz a következő évtized közepén kezdené el gyártani az önvezető teherautókat. Az automatizált vezérléssel rendelkező járművek ugyanakkor már jóval korábban feltűnhetnek az orosz közutakon.

Az önvezető Kamaz teherautók sorozatgyártása 2025-ben indulhat, az első sofőr nélküli változatok tesztje pedig idén kezdődhet meg – árulta el a TASZSZ orosz hírügynökségnek nemrég Szergej Csemezov, a Rosztyeh igazgatója a Nemzetközi Védelmi Kiállításon (IDEX), Abu-Dzabiban.

A távirányítással működő teherautókat az orosz vállalat jól bevált szériájából, a Kamaz 5350-as sorozatból fejlesztették ki. Ezek annyiban térnek el a sorozatgyártású változatoktól, hogy lézerradarral, szenzorokkal, videó kamerákkal és fedélzeti elektronikai rendszerekkel rendelkeznek, ennek köszönhetően egy egyszerű joystickkel is irányíthatóak, nincs szükségük hús-vér sofőrökre.

Az első prototípus négy évvel ezelőtt készült el egy 5350-as, 6×6-os hajtásképletű, összkerék-hajtású teherautóból. A jármű meghatározott útvonalakon vezető nélkül tud közlekedni, felismeri az útburkolati jeleket és azonosítja a KRESZ-táblákat is. Nem utolsósorban pedig más, közlekedésben résztvevőket, így autósokat, gyalogosokat és bicikliseket is képes felismerni a mesterséges intelligenciát használó rendszerének köszönhetően.

Nem ez a Kamaz egyetlen önvezető járműve. Tavaly a futball világbajnokság alatt mutatkozott be a teljesen automatizált módon közlekedő Kamaz 1221-es, amely lényegében egy vezetőállás nélküli, négykerekű, 12 üléses Shuttle-busz. A jármű működésével nem volt probléma, gond nélkül szállította a szurkolókat a kazanyi stadion és a szurkolói zóna között. A Nyizsgij-novgorodi székhelyű cég ezt a modellt már 2021-től gyártaná, legalább is a tavalyi hírek még erről szóltak, a távirányítással közlekedő teherautók sorozatgyártásának beindítása azonban még több időt vehet igénybe.

Önvezető Kamaz Shuttle busz

Bárhogy is alakul, Oroszország már a törvényi szabályozást készíti elő az önvezető járművek számára. A TASZSZ információi szerint az orosz kormány honlapján már megtekinthető egy, “biztonságos és kiváló minőségű utak fejlesztéséről” szóló javaslat, amelynek célja, hogy lehetővé tegye Oroszországban az önvezető járművek közutakon történő közlekedését. Az ezzel kapcsolatos törvényi szabályozás 2021-ben léphet életbe és még abban az évben megnyílhat az első önvezető járművek számára épített út, mintegy 27 állomással.

Egy megállapodás szerint pedig Tatárföldön már idén tavasszal feltűnhetnek automatizált vezetéssel közlekedő járművek az utakon.

vezess.hu

 

Képviselt márkáink

Kiemelt ügyfeleink

  • Inter-VM Trans
  • J.S. Logistics
  • General Transport Company
  • Hódtrans
  • Kovács
  • K és V Nemzetközi Fuvarozó Kft.
  • KBS
  • Agroboy
  • Rolling cars
  • Sebok logistic group
  • Vonnák
  • Tesco
  • Szaki trans
  • Klippel
  • FrigoSped
  • Mesa Verde
  • Sigla Euroalpin